Jelenleg 0 online 5564 tagból és 10 látogató olvassa az oldalt.
» Bravo/a gumiabroncs és keréktárcsa méretek

2006. június 15. | Beküldte: Ocsy

A keréktárcsák alapvető rögzítési paraméterei a Bravo/a típusnál (és a legtöbb Fiat személyautónál):

A keréktárcsák osztókör (PCD: Pitch Circle Diameter)- és középfurat (CB: Center Bore)-mérete minden esetben 4x98x58!

Ahol:
4: a kerékcsavarok száma
98: a csavarfuratok közepén átmenő képzeletbeli kör átmérője mm-ben
58: a felni középfuratának átmérője mm-ben.

A felni jellemző méretei:

A felni jellemző méretei

4x98 helyett 4x100-as osztókörű felni is felszerelhető, speciális mozgókúpos (excenteres) csavarok segítségével. 58-asnál kisebb középfuratú keréktárcsa egyáltalán nem használható, nagyobb középfurattal rendelkező felnihez pedig központosító/tehermentesítő gyűrűt kell alkalmazni! Enélkül a felnit nem lehet a kerékagyra pontosan középre felszerelni (a csavarok nem központosítanak teljesen), ezért a kerék rázni fog. A csavarokat és (ha szükséges) a gyűrűt új felni vásárlásánál a vételárnak tartalmaznia kell, mint tartozékot. Amennyiben használt felnit szeretnénk venni, és nem vagyunk biztosak abban, hogy megfelelőek-e a méretei, inkább kérjük szakember segítségét! A nem megfelelően rögzített keréktárcsa balesetet okozhat!


A gyári kerékméretek és az előírt légnyomás-értékek:

Bravo Felni Gumi Előírt nyomás hidegen, bar
(melegen: -0,3; téli gumi: +0,2)
Közepes terhelésnél Teljes terhelésnél
Elöl Hátul Elöl Hátul
1.2 16V 5 1/2Jx14 ET37 175/65 R14 82T 2,2 2,2 2,3 2,5
6Jx15 ET40 185/55 R15 81H 2,2 2,3 2,3 2,5
1.4 12V 5 1/2Jx14 ET32* 165/65 R14 78T* 2,2 2,2 2,3 2,5
5 1/2Jx14 ET37 175/65 R14 82T 2,2 2,2 2,3 2,5
1.6 16V 5 1/2Jx14 ET37 185/60 R14 82H 2,2 2,2 2,3 2,5
6Jx14 ET43
6Jx15 ET40 185/55 R15 81H 2,2 2,3 2,3 2,5
1.8 16V 6Jx14 ET43 185/60 R14 82H 2,2 2,2 2,3 2,5
6Jx15 ET40 185/55 R15 81V** 2,2 2,2 2,3 2,5
195/50 R15 82V** 2,2 2,2 2,3 2,5
2.0 20V 6Jx15 ET49 195/55 R15 84V 2,5 2,2 2,7 2,4
205/50 R15 86V** 2,5 2,2 2,7 2,4
1.9 D 5 1/2Jx14 ET37 175/65 R14 82T 2,3 2,2 2,3 2,5
1.9 TD 5 1/2Jx14 ET37 175/65 R14 82T 2,3 2,2 2,3 2,5
6Jx14 ET43 185/60 R14 82H 2,3 2,2 2,3 2,5
1.9 JTD 5 1/2Jx14 ET37 185/60 R14 82H 2,3 2,3 2,3 2,5
6Jx14 ET43
6Jx15 ET40 185/55 R15 81H 2,3 2,3 2,3 2,5
* csak szervokormány nélküli változatokon
** hólánc nem használható


Brava Felni Gumi Előírt nyomás hidegen, bar
(melegen: -0,3; téli gumi: +0,2)
Közepes terhelésnél Teljes terhelésnél
Elöl Hátul Elöl Hátul
1.2 16V 5 1/2Jx14 ET37 175/65 R14 82T 2,2 2,2 2,3 2,5
6Jx14 ET43
6Jx15 ET40 185/55 R15 81H 2,2 2,3 2,3 2,5
1.4 12V 5 1/2Jx14 ET32* 165/65 R14 78T* 2,2 2,2 2,3 2,5
5 1/2Jx14 ET37 175/65 R14 82T 2,2 2,2 2,3 2,5
1.6 16V 5 1/2Jx14 ET37 175/65 R14 82T 2,2 2,2 2,3 2,5
185/60 R14 82H 2,2 2,2 2,3 2,5
6Jx14 ET43
6Jx15 ET40 185/55 R15 81H 2,2 2,3 2,3 2,5
1.8 16V 5 1/2Jx14 ET37 175/65 R14 82T 2,2 2,2 2,3 2,5
6Jx14 ET43
185/60 R14 82H 2,2 2,2 2,3 2,5
1.9 D 5 1/2Jx14 ET37 175/65 R14 82T 2,3 2,2 2,3 2,5
1.9 TD 5 1/2Jx14 ET37 175/65 R14 82T 2,3 2,2 2,3 2,5
185/60 R14 82H 2,3 2,2 2,3 2,5
6Jx14 ET43
1.9 JTD 5 1/2Jx14 ET37 185/60 R14 82H 2,3 2,3 2,3 2,5
6Jx14 ET43
6Jx15 ET40 185/55 R15 81H 2,3 2,3 2,3 2,5
* csak szervokormány nélküli változatokon


Pótkerék méretek:

Megjegyzés: mankókerékkel a megengedett maximális sebesség 80 km/h!

Normál kerék mérete Felni Gumiabroncs Előírt nyomás, bar
14” 4Bx14 ET 43 105/70 R14 84M 4,2
135/80 R14 84M* 2,8
15” 4Bx15 ET 35 115/70 R15 90M 4,2
* facelift után, az 1.2 (80) 16V, az 1.6 (100) 16V és az 1.8 (115) 16V változatoknál


(A gyári ajánlásban nem szereplő gumiabroncs-váltóméretek kiszámíthatóak az alábbi program segítségével:
Tire size calculator vagy: magyarul.)


A gumiabroncs és a felni jelöléseinek magyarázata:

Gumiabroncs jelölések:

A gumi oldalfalán a gyártó cég nevén és a mintázat típusának megnevezésén kívül az alábbi számok és jelek olvashatóak:

Pl.: 175/65 R 14 82 T

Ahol:
175: A gumi teljes szélessége (nem csak a futófelületé!) mm-ben.
/65: A gumi oldalfalának átmérője (magassága) a teljes szélességhez viszonyítva, százalékban (kivéve pl. a Michelin PAX defekttűrő rendszerét, aminél ez az adat is mm-ben van megadva). Ennél a példánál ez a szélesség 65%-a, azaz 113,75 mm; ebben benne van a keréktárcsa pereme alatt lévő, azáltal takart rész is. Előfordulhat (régebbi jelölésmód), hogy a szélesség után nem áll /szám: ebben az esetben /80-as szériáról van szó.
R (Radial): Radiális felépítés: a gumi tartószálai radiálisan helyezkednek el. A másik gyártási mód a diagonális (D) felépítés, amellyel ma már általában csak veteránautókon találkozhatunk. A radiális és diagonális gumik vegyes alkalmazása egy autón tilos!
14: A keréktárcsa átmérője col/inch/hüvelykben, amelyre az abroncs felszerelhető.
82: Hordképesség jelzőszám (terhelhetőségi index, Load Index, LI). Az abroncs terhelhetőségét mutatja meg, adott légnyomás mellett. Minden LI értékhez tartozik egy kg érték:
LI Terhelhetőség LI Terhelhetőség LI Terhelhetőség
60 250 kg 80 450 kg 100 800 kg
61 257 kg 81 462 kg 101 825 kg
62 265 kg 82 475 kg 102 850 kg
63 272 kg 83 487 kg 103 875 kg
64 280 kg 84 500 kg 104 900 kg
65 290 kg 85 515 kg 105 925 kg
66 300 kg 86 530 kg 106 950 kg
67 307 kg 87 545 kg 107 975 kg
68 315 kg 88 560 kg 108 1000 kg
69 325 kg 89 580 kg 109 1030 kg
70 335 kg 90 600 kg 110 1060 kg
71 345 kg 91 615 kg 111 1090 kg
72 355 kg 92 630 kg 112 1120 kg
73 365 kg 93 650 kg 113 1150 kg
74 375 kg 94 670 kg 114 1180 kg
75 387 kg 95 690 kg 115 1215 kg
76 400 kg 96 710 kg 116 1250 kg
77 412 kg 97 730 kg 117 1285 kg
78 425 kg 98 750 kg 118 1320 kg
79 437 kg 99 775 kg 119 1360 kg

T: Az abronccsal elérhető legnagyobb megengedett sebesség jelzőbetűje (sebességindex, Speed Index, SI). Az egyes SI betűkhöz a következő km/h értékek tartoznak:
Jelölés Max. seb. Jelölés Max. seb.
J 100 km/h S 180 km/h
K 110 km/h T 190 km/h
L 120 km/h U 200 km/h
M 130 km/h H 210 km/h
N 140 km/h V 240 km/h
P 150 km/h W 270 km/h
Q 160 km/h Y 300 km/h
R 170 km/h ZR >240 km/h

Egyéb jelzések a gumin:

TL: Tubeless, azaz tömlő nélküli gumi. Az ilyen abroncshoz nem kell, illetve általában nem is szabad belső gumitömlőt használni.
M+S: Mud+Snow, azaz sár és hó. A téli mintázatok jelölése, helyette gyakran használnak egy hópehely alakú szimbólumot is.
TWI: Tread Wear Indicator, kopásjelző. A nemzetközi szabvány szerint a mintázat profiljának minimum 1,6 mm mélynek kell lennie, ennél kopttabb – a kopásjelzőig lekopott – gumit nem szabad használni. Téli guminál 4 mm profilmélység alatt már csak nyáriként használható az abroncs.
DOT: Az abroncs gyártási időpontjára utaló számsor áll utána (a betűszó a Department Of Transportation, az USA Közlekedési Minisztériuma nevének rövidítése). Ez 1999-ig 3 jegyű volt, 2000-től 4 jegyből áll. Az első két jegy a gyártás hetét, az utolsó egy, illetve két jegy az évét jelenti. Pl.: 339: 1999. 33. hete. 4502: 2002. 45. hete.
Rotation: Az ún. forgásirányos (aszimmetrikus) mintázatú abroncsoknál nyíllal jelölik a gumi felszerelésekor betartandó forgásirányt. A nem forgásirányos (szimmetrikus) mintázatú radiálgumikat bármelyik irányban fel lehet tenni, de csak az első szerelés alkalmával. Később (ha a gumi már több ezer km-t futott) a forgásirányon nem szabad változtatni, mert a gumi tartószálai egy idő után a terhelésnek megfelelő irányba állnak be, és ha ez megváltozik, akkor a szálak elszakadhatnak.

Felni jelölések:

Pl.: 5 1/2 J x 14 ET 37

Ahol:
5 1/2: A keréktárcsa szélessége col/inch/hüvelykben.
J: A kerékpánt-perem magasságának és körvonalának jelzőbetűje (B=alacsonyabb peremalak).
x: Egyrészű, mélyágyas keréktárcsa jele.
14: A keréktárcsa átmérője col/inch/hüvelykben.
ET 37: Besajtolási mélység (Einpresstiefe, Wheel Offset): a felni függőleges felezési síkja és a kerékagyra való felfekvési síkja közötti távolság mm-ben. Ez az adat alapvető fontosságú a futóműgeometria tulajdonságainak megőrzése szempontjából; függ az autó típusától (ezért a gyári felniadatok az irányadók, kiszámítani csak ezek ismeretében lehet), a felni szélességétől és átmérőjétől is. Értéke a sajtolás mélységének a felni középsíkjához viszonyított mértéke alapján lehet pozítív, negatív és nulla is:

Pozitív, nulla, negatív ET

(Az, hogy a felni szélességét és ET számát megváltoztatva hogyan változik a kerék helyzete, az itt található programmal kiszámítható. Ez azonban csak tájékoztató adat, mivel a gyárilag előírttól eltérő ET hatása a futómű geometriájára nemcsak a felni szélességétől függ. Tehát ez alapján még nem lehet megmondani, hogy az adott szélességű és ET számú felni jó-e az adott autóra, csak azt, hogy az eredeti mérethez képest mennyivel fog kintebb vagy bentebb állni a kerék a kerékdobban a kerékagyhoz képest.)


Felni és gumi méretszámok összefoglalása (a két rajz nem azonos méretarányú):

Felni és gumi méretszámok


© 2006 Öcsy