Jelenleg 0 online 5397 tagból és 15 látogató olvassa az oldalt.
» A vezérlésmódosító működése (2.0 20V HGT)

2007. június 09. | Beküldte: Ocsy

Vezérlésmódosító (phase transformer)

A magas fordulaton elérhető teljesítmény és az alacsony fordulaton leadott nyomaték közötti megfelelő kompromisszum eléréséhez egy elektronikus vezérlésű, hidraulikus elven működő vezérlésmódosító egységet építettek a szívószelepeket mozgató vezérműtengelyre. Ez lehetővé teszi, hogy a motor terhelésének megfelelően változzon a szívóoldali szelepvezérlés, amelyet a központi motorvezérlő egység számít ki a légmennyiségmérő és a fordulatszámmérő szenzor által adott értékekből, és ez alapján ad parancsot a vezérlésmodosító szelepének működtetésére.
A vezérlésmódosító fő szerkezeti egysége a szívóoldali vezérműtengelyre van szerelve; ez a szerkezet változtatja meg a tengely állását. Ezen kívül a módosító része egy elektromágnes által működtetett szelep, amely a szívósorra van csatlakoztatva, és hidraulikacsöveken keresztül kapcsolódik a fő egységhez.

A vezérlésmódosító működési elve a következő:

A vezérlésmódosító részei és működése
- Amíg a hűtőfolyadék hőmérséklete 40 C fok alatt van, illetve a a motor alapjáraton vagy egy bizonyos fordulatnál (4800)* gyorsabban forog, az (1) elektromágnes nincs áram alatt, ezért a (2) szelep az azt felfelé nyomó (3) rugó miatt felemelve marad, és nem engedi be az (A) csövön át érkező olajat a vezérlésmódosítóhoz. Ebben az esetben a szívószelepek vezérlése nem változik, alaphelyzetben marad.
- Amennyiben a hűtőfolyadék hőmérséklete elérte a 40 C fokot, illetve a motor bizonyos fordulat (4800)* alatt forog, és a pillangószelep nyitása 8 foknál nagyobb, az (1) elektromágnes áram alá kerül, és a (2) szelepet lefelé nyomja. Ebben a helyzetben az (A) csövön érkező olajat a szelep beengedi a (B) szelepkamrába, amely egy speciális járaton keresztül a kamrában lévő (C) csőbe folyik. Az olaj ezt a csövet csak a vezérlésmódosító (D) olajvezetékéhez csatlakozó felső járaton keresztül tudja elhagyni, mert az alsó járat az (E) leeresztő cső felé (amely az olajat visszavezetné az olajkörbe) a lenyomott (2) szelep miatt le van zárva.
Az olaj átmegy a (D) és (F) csöveken, eléri a (G) kamrát, és tengelyirányban mozogva a motor felé nyomja a (4) dugattyút, amelynek spirális fogazat van a külső felén, így vezérlésoldalról nézve az óramutató járásával egyező irányú forgásra kényszerül. Ezt a forgást egy egyenesfogazatú (5) keréknek adja át, amely a (6) vezérműtengely csavarmenetes részéhez van rögzítve, és amely így a forgást a vezérműtengelyhez közvetíti, 9 fokkal eltolva a szívószelepek vezérlését.
Amikor az (1) elektromágnes áramellátása megszűnik, a (2) szelep a (3) rugó nyomására felemelkedik, visszatér az alaphelyzetbe, így elzárja az olaj útját a (G) kamra felé, de megnyitja azt az (E) leeresztő vezetékhez.
Amikor az egység éppen nem működik, egy külön cső biztosítja a vezérműtengely csapágyazásának kenését.
A (H) szelepkamrába beszivárgó olaj az (E) leeresztő vezetéken át ürül ki.

* A fordulatszám azért van zárójelben, mert a facelift előtti motorhoz készült leírás pontosan 4800 rpm-et ír, a facelift utáni viszont nem ad meg pontos adatot, csak annyit, hogy "egy előre beállított érték".


Fordította: Öcsy