Jelenleg 0 online 5564 tagból és 2 látogató olvassa az oldalt.
» Fiat Marea vonóhorog visszajelző bekötése

2007. augusztus 23. | Beküldte: VPMO

A kérdésnek több jónak tűnő megoldása lehetséges, én a saját megoldásomat adom közre a cartársak okulására.

Hallottam, olvastam hogy a Mareában elő van készítve a dolog. Nos saját tapasztalatom szerint ez csak korlátozottan igaz. Tényleg lehetne négylábú irányjelző relét a foglalatba dugni, csakhogy a negyedik láb nem vezet sehová sem. Ugyan a bajusz kapcsoló A jelű csatlakozójában még tetten érhető a 9-es lábon, de onnan nem megy vezeték sehová sem.

Tehát a korbácsból már kispórolták azt a cirka 40 cm-es drótot ami elmehetne a kilométeróra alatt lévő megfelelő szimbólum izzójáig. Sőt csak azokban a pozíciókban van beültetve érintkező ahol vezeték is van. A kilométerórában tényleg van szimbólum a vontatmány számára, egy zöld színű kis pótkocsi jel (jobb oldalon az utolsó pozíció), amibe takarékossági okból vakdugót tettek izzó helyett.

A tervem az volt, hogy a lehető legkisebb rombolással működőképessé tegyem a visszajelzést úgy, hogy a visszajelzés a műszerfalon történjék a megfelelő szimbólum felhasználásával. Nem nagyon tetszik a kormányoszlopon, vagy a középkonzolon fúrt lyukba nyomott gagyi zöld LED látványa.

Taresz cartárs jóvoltából hozzájutottam kapcsolási rajzokhoz, amiből a következő derült ki:

A biztosítéktáblán két biztosíték felel az irányjelző/vészvillogó funkcióért. Konkrétan az egyik az irányjelző (csak gyújtás állásban) a másik a vészvillógó (állandóan). Innen a delej a középkonzolban lévő vészvillogó kapcsolóba megy, onnét pedig a kormányoszlopon lévő bajuszkapcsolóba. A bajuszkapcsolóból visszamegy a biztosítéktáblába, ami elossza az izzókhoz, illetve a kilométerórában lévő visszajelzőkhöz.

Én a legkisebb bontással járó megoldást próbáltam megtalálni. A középkonzol bontása a rádió kiszedésével kezdődik, úgyhogy ezt elvetettem. A kilométeróra kiszerelését nem lehet megúszni, mert izzó sincs benne. Mivel a biztosítéktábla nincs nagyon elrejtve ott kerestem megszakítható pontot a visszajelző REED reléjéhez. Ez a pont az irányjelző biztosítékának elmenő szála.

A vonóhorog (irányjelző) visszajelzésének általánosan elfogadott módja a REED relé használata. Ezt be lehet szerezni autósboltokban készen, vagy el lehet készíteni otthon is. Úgy működik, hogy egy néhány menetes (10-15menet/1-1,5mm2) tekercsbe bele van dugva egy REED relé (üvegcsőbe zárt érintkező pár). Amikor a tekercsen megfelelően nagy áram folyik az érintkező zár, amivel már kapcsolhatjuk az izzót vagy egy LED-et.

 

Szerelés:

Nincs kizárva, hogy az elektromos bekötések verziónként változtak, ezért a leírás csak tájékoztató jellegű! Az enyém Marea 1,9TD 100 ELX 1987.

Kezdjétek a szerelést az akkumulátorsaru oldásával! Nekem 3000.-HUF volt a tanulópénz. Kész lett a művelet de a légzsákvezérlőm eltárolt egy hibát, amit töröltetnem kellett.

Le kell venni a biztosítéktábla fedelét, és célszerű levenni az alsó filc borítását. A biztosítéktáblára szemből megy egy néhány csatlakozó, de ami nekünk kell az a hátán van bedugva vízszintesen. Ez egy 14 eres csatlakozó (a 14-ből kettő szélesebb) a rajzon „I” a jele.

A 13. lábhoz menő világoskék/piros vezetéket kell elvágni. Ebbe kell beforrasztani a REED relé tekercsének vezetékeit. Célszerűen a forrasztást zsugorcsővel, vagy szigetelőszalaggal szigetelni kell. Ekkor ideiglenesen célszerű visszatenni az aksisarut és ellenőrizni hogy jó helyen kapizsgálunk e. Gyújtás rá, irányjelző bekapcs, és próbalámpával vagy digitmultival meg lehet nézni hogy helyesen műxik e a REED. A REED-en lévő tekercsről 1-2 menetet le kell tekerni ha akkor is kapcsol ha nincs terhelve a vonóhorog aljzat. Helyesen csak akkor kapcsol ha az aljzatba be van dugva egy +21W-os terhelés (utángfutó izzója). Ha ez OK akkor aksisaru megint le, mert mostmár ki kell venni a kilométerórát is. Én a vakdugót kiszedtem, és abba applikáltam bele egy nagyfényerejű fehér LED-et és egy 680 ohmos ellenállást. Ráforrasztottam kb. 40cm-nyi szigetelt vezetéket (forrasztások zsugorcsövezve), amit ledugtam a biztosítéktábla mögé. Vakdugó vissza a kilométerórába, kilométeróra vissza a helyére. LED vezeték – pontja testre lett kötve, + pontja pedig a REED reléhez. Aksisaru a helyére, próba. Ha minden működik akkor célszerű a biztosítéktábla mögött kábelkötegelővel rögzíteni a REED relét, és visszarakni a fedeleket. Ha meg nem, háááát…………..

Ez a megoldás csak akkor jelez vissza ha az irányjelzőt használjuk. Ha a vészvillogót is szeretnénk visszajeleztetni, akkor még egy REED relé, és még egy drótvágás ( „I” csatlakozó 11. láb világoskék/fehér vezeték) A LED-et nem kell duplikálni. De szerintem ez felesleges macera, különben is a szabály csak az irányjelzőt említi.

Biztosítéktábla I jelű csatlakozó REED relé szétszedve REED relé bekötve

Jó szerelést! VPMO