Jelenleg 0 online 5564 tagból és 3 látogató olvassa az oldalt.
» Xenon villanás kiküszöbölése

2008. április 29. | Beküldte: qpci

Gyárilag a működés a következő:
A tompított fényszóró áramellátását a kormánykapcsoló végzi. Amikor a reflektort felkapcsoljuk (vagy fénykürtözünk),
a kormánykapcsoló a tompított lámpák áramát a beépített "barna" relére rakja,
ő maga pedig a reflektor áramellátását biztosítja. Ezzel a művelettel, hogy a relére váltja a tompítottak áramát,
egy pillanatra megyszakad a tompított áramellátása, ezért van az, hogy a xenon lámpa megvillan,
esetleg ki is alszik. És a xenonnak ugye ez nem tesz jót.
A mi megoldásunk szerint ha felkapcsoljuk a tompítottat, egyből a relé működteti a lámpákat,
a reflektor kapcsolásakor pedig a kormánykapcsoló látja el a refiket árammal.
Ezáltal nem szakad meg a tompított áramellátása, nincs villanás, megszakadás.
Továbbá annyi előnye is van, hogy nem a kormánykapcsolót terheli a tompított áramfelvétele.

Hozzávalók:
- 1 db 8-as saru
- 1 db relé
- 6 db anya tűzősaru
- 1 db apa tűzősaru
- kb. 70 cm 1,5 mm átmérőjű kábel
- szerszámok (páka, ón, szigetelőszalag, csavarhúzó, fogó, stb.)

Elkészítés:
A gyújtáskapcsolót normál állasban hagyjuk, nem gyújtáson és nem is parkoló állásban.
Leszereljük a kormány alatti burkolatot, amit 3 csavar tart, majd a tőle balra található "fiókos" biztosítékfedelet.
A gyújtáskapcsoló alján található csatlakozót a nyíllal jelölt helyen megnyomva kihúzzuk (1. ábra).

1. ábra

Szétpattintjuk a burkolatot a 2. ábrán látható füleknél, majd a középső (sárga/világoskék) tűzősarus kábel kiszedve ráforrasztunk egy kb. 30 cm hosszú vezetéket (3. ábra).

2. ábra 3. ábra

Ezután a csatlakozót összeszerelve visszadughatjuk a gyújtáskapcsoló aljára, a vezetéket pedig átfűzzük a biztosítéktábla felé (4. ábra).

4. ábra

A biztosítékok mellett található barna relét (5. ábra) kiszedjük a foglalatával együtt.

5. ábra

A kiszereléskor a foglalat tetején található fület nyomjuk be (6. ábra).

6. ábra

A barna relé lábkiosztását a 7. ábrán láthatjuk.
Ne ijedjünk meg, ha csak 4 lábú a relénk, hiszen csak a 85, 86, 30 és 87-es számú lábakat használjuk.

7. ábra

A 8. ábrán láthatjuk a segédrelénket, illetve annak lábkiosztását.
Láthatjuk, hogy a számozása megegyezik a gyári barna relé számozásával.

8. ábra

A segédrelé 85-ös lábára készítünk egy tűzősarus (anya) vezetéket, aminek a másik felére egy 8-as sarut rakunk. Ez lesz a relé test kábele.
A biztosítéktábla mellett található 8-as csavart használhatjuk testnek.
Kiszereljük, majd a relé testkábelét berakva alá visszacsavarhatjuk.
Ezt láthatjuk a 9. ábrán. Természetesen más testelési megoldást is alkalmazhatunk.

9. ábra

Pattintsuk ki a 10. ábrán látható piros és szürke tűzősarut tartó fedelet, majd a 11. ábrán látható biztosítófület picit félrenyomva kihúzzuk a sarukat.
Vigyázzunk, ne hogy a testnek vagy másik kábelnek nekiérjenek a drótok.

10. ábra 11. ábra

A gyújtáskapcsolótól idehozott vezeték végére rakjunk tűzősarut (anya), ez fog a segédrelé 86-os lábára menni.
A szürke (30-as) mellé forrasszunk egy kb. 10 cm hosszú drótot, aminek a végére rakjunk tűzősarut (anya), ez fog a barna relé 86-os lábára menni.
A barna relé 86-os lábára menő vezetéket (piros/kék) vágjuk el, a relé felöli végére rakjunk tűzősarut (apa), a másik végét szigeteljük le.
(Én erre raktam egy anya tűzősarut, így egy mozdulattal visszaállítható az eredeti állapot.)
A szürke mellé forrasztottat össze is dughatjuk a relé 86-os lábára menő saruval (12. ábra).
Készítünk még egy kb 20 cm-es vezetéket, aminek mindkét végére anya tűzősarut rakunk.
Ez fogja a barna relé 87-es lábát összekötni a segédrelé 87-es lábával (13.ábra).

12. ábra 13. ábra

A segédrelére rádughatjuk a vezetékeket.
A 85-ös lábára a testkábel, a 86-osra a gyújtáskapcsolóról idehozottat, a 87-esre a barna relé 87-esére dugott 20 cm-es drótot, a 30-asra pedig azt a kábelt, ami eredetileg a barna relé 87-es lábán volt (13. árba).

Visszarajuk a barna relét a helyére, valahova mellé begyűrjük a segédrelét, visszacsavarozzuk a burkolatokat.

A működés a következő:
helyzetjelző - helyzetjelző, behúz a segédrelénk, áramot adva a barna relé 87-es lábára
tompított - tompított fényszóró, behúz a barna relé
reflektor - tompított és reflektor (tompított nem szakad meg)
tompított + fénykürt - tompított és reflektor (tompított nem szakad meg)
tompított állásról helyzetjelző állásba - tompított ég
helyzetjelző kikapcsolása - kikapcsol, relék elejtenek
kikapcsolt állásban fénykürt - reflektor (tompított nélkül)

A szerelésből adódó károkért, és az esetleges működési hibákért felelősséget nem vállalunk.
Ha valakinek gondja van, e-mail-ben szívesen válaszolunk.

Készítette: Tonee és qpci