Jelenleg 0 online 5564 tagból és 7 látogató olvassa az oldalt.
» Ajtókárpitok leszerelése

2006. június 19. | Beküldte: Ocsy

Az ajtókárpitok felerősítése mind a kettő, illetve négy utasajtónál hasonló. A legnagyobb különbséget az ablakemelők kiszerelésénél találjuk: a bal első ajtónál facelift után az ablakemelő-panelt egybeöntötték az ajtó behúzó-kapaszkodójával. Ezt a kapaszkodó alján két keresztfejű csavar tartja, amiket (ha még el nem vesztek) gumidugók takarnak. Ezeket csavarhúzóval, vagy akár kézzel is ki lehet piszkálni. A csavarok kivétele után a szerelése megegyezik a többi panelével:
Négyablakos panel
A kapaszkodóval egybeöntött négyablakos panel (a LOCK gomb a hátsó ablakemelők kiiktatására szolgál)
A facelift előtti bal első ablakemelő-panel ugyanolyan, mint a jobb, illetve a hátsók: csavar nincs, három fémpatenttel vannak bepattintva az ajtókárpitba. Egy lapos, széles fejű csavarhúzóval a panel alá nyúlva, és azt óvatosan, több helyen felfelé feszítve egyszerűen kijön a helyéről. Ezután már csak a csatlakozót (bal elöl csatlakozókat; itt az egyes kapcsolókhoz tartozó csatlakozók színkóddal vannak megjelölve az összeszerelés megkönnyítéséhez) kell lehúznunk a kapcsolókról, és a panel félre is tehető.

Első ajtók:
Az ablakemelő-panelek kiszerelése után le kell venni a belső kilincset. Ezt két imbuszfejű csavar tartja. A kilincs alatt van egy gumidugó (ha még megvan), ami egy újabb, nagyobb imbuszfejű csavart takar. Ugyanilyet találunk a karfa alatt (Bravo: kettőt is). Ezen kívül Bravo-nál a térképtartó zseb közepe táján van még egy hosszú, keresztfejű csavar.
A kárpit elülső peremét három keresztfejű csavar rögzíti az ajtóhoz. A felső kettőhöz csak rövid (marok-), vagy flexibilis csavarhúzóval férünk hozzá, mert útban van a műszerfal. Tipp: ezt a három csavart a későbbi szerelés megkönnyítéséhez (a gyári csavarok fejében lévű kerszet-bevágás nem elég mély, és túl széles, ezért a csavarhúzó könnyen elforog benne, és tönkreteszi azt) célszerű a bármelyik csavarboltban kapható, jobb fej-kiképzésű csavarokra cserélni. Ha nem viszünk mintát a boltba, "kárpitcsavar"-ként kérhetjük az eladótól. A csavar jellegzetessége a dupla (egy alacsonyabb és egy magasabb) menet, ami megkönnyíti a behajtást. A fej átmérője kicsivel nagyobb lehet, de ez nem okoz problémát, mivel a kárpit puha műanyagába könnyen helyet vág magának. A hosszából viszont le kell csípni, ha nem megfelelő, különben szétrepeszti a műanyag tartóelemet, amibe belehajtjuk.
Az alsó peremet három (Bravo: négy) ugyanilyen keresztfejű kárpitcsavar tartja (ezeket egyszerű kihajtani).
Ha minden csavart kivettünk, akkor a kárpit elülső részétől elindulva, óvatosan feszítsük ki azt az ablak alatti műanyag "vályúból", amiben a kárpitra húzott fém, vagy a kárpitra öntött műanyag klipszek tartják, összesen hat darab. Ha fém klipszekkel van dolgunk, akkor a kárpit könnyen ki fog pattanni a helyéről, viszont a klipszek általában lecsúsznak róla, és a vályúban maradnak. Onnan ki kell piszkálni, és vissza kell őket nyomni a helyükre. Tipp: mivel a bent maradt klipszek csúszkálnak a vályúban, két csavarhúzó kell a kipiszkálásukhoz: az egyikkel kitámasztjuk, hogy ne mozduljon el, a másikkal kifeszítjük. Közben vigyázzunk a vályú peremére (mindenképpen meg fog egy kicsit karcolódni). Ha mindet sikerült kivenni, késsel, vagy vékony csavarhúzóval nyomjuk ki a klipszen lévő kis karmok alól a műanyag darabokat, amiket "kiharaptak" a kárpitból. Ezután pedig ne az eredeti helyükre nyomjuk őket vissza, hanem pár mm-rel odébb, így biztosabban fognak tartani.
Ha a kárpitot műanyag klipszek tartják, azok eleinte nehezebben fognak engedni. Ezért nyúljunk be egy vékony csavarhúzóval a klipszek mellett, és a vályút szétfeszítve pattintsuk ki őket. Az utolsók már maguktól is kipattannak.
Előfordulhat, hogy a klipszek helyett (akár fémek, akár műanyagból vannak) maga az ablaknyílás alatti műanyag csik fog kipattanni a helyéről, amiben a klipszek vályúja van. Ettől nem kell megijedni, le kell húzni az egész csíkot, levenni a kárpitról, és egyszerűen visszanyomni a helyére, az ajtólemezre.
Ezután már csak három patent tartja a kárpitot, amiről hátrafelé húzva pattintható le. Ezek összeszereléskor okoznak gondot, mert nehéz úgy bepattintani az egyiket, hogy a másik ne pattanjon ki. Ezért ezt a műveletet célszerű segítővel csinálni: az egyik tartja a kárpit elülső részét, és mozdítja, amerre szükséges, miközben a másik a patentokat illeszti a helyére. (Sérülés esetén ilyet kell keresni: link Álmos)
Az ajtókárpit alatt évjárattól függően öntapadós fóliát (facelift előtt), illetve szintén öntapadós fehér szivacsot (facelift után) találunk. Hogy az alatta lévő részekhez hozzáférjünk, le kell húzni őket. Tipp: az öntapadó réteg visszaragasztás után általában már nem tart jól, de "fel lehet újítani" a barkácsboltokban kapható, extra erős (kültéren is használható) kétoldalas padlószőnyegragasztó-szalaggal. Ebből egy vékony csíkot a levált öntapadó rétegre ragasztva, ugyanolyan erősen fog tartani, mint a gyári új. A szigetelő fólia, illetve szivacs hajlamos a szakadásra; ha már nagyon elrongyolódtak, szükséges lehet a csere. Fiat alkatrészboltokban beszerezhetők, de nem olcsók. (Megjegyzés: ezeket a fóliákat komolyabb hifi beépítésénél teljesen le is szokták venni, mert erősebb hangoknál zavaróan rezonálnak, különösen a fólia).

Hátsó ajtók:
Csak annyiban különböznek az elsőktől, hogy hátul nem három, hanem csak két patent tartja őket (kb. a külső kilincs mögött), a harmadik patent helyett két keresztfejű csavart találunk. Az elülső és alsó peremet három-három keresztfejű csavar tartja.
Egyebekben a hátsó ajtókárpitok szerelése megegyezik az elsőkével. Mechanikus ablakemelő esetén az ablakemelő tekerőkarját le kell feszíteni, a rajta lévő rögzítőkapocs lenyomásával.

Néhány kép a leszerelt Bravo ajtókárpitról: Bravo Guide (Removing door panels)


© 2006 Gáll István (Öcsy)