Jelenleg 0 online 5418 tagból és 9 látogató olvassa az oldalt.
» Hátsó ablaktörlő javítása

2006. augusztus 04. | Beküldte: Ocsy

A lent vázolt javítási útmutató (amely Brava-ról készült, de használható Bravo-nál is) természetesen már csak akkor segíthet a „beállt” ablaktörlőn, ha a motor nem égett le, és a szerkezet elemei sem sérültek (pl. nagy sárga műanyag fogaskerék elkopása, ld. lejjebb). A problémát nem szabad elhanyagolni: ha a lapát mozgása elkezd lassulni, ne erőltessük, amíg nem végezzük el a javítást. A motor leégése előtti utolsó fázis, amikor a kar működés közben megáll, mert a motor már nem képes megforgatni a szoruló tengelyt az üveg és a törlőgumi közötti súrlódási erő ellenében. Azonban, ha a lapátot elemeljük az üvegtől, az még mozog, hacsak a motor közben nem ment tönkre az erőlködéstől. Ezért, ha a kar megáll, a lehető legrövidebb időn belül emeljük fel az üvegről, engedjük visszatérni nyugalmi állapotba, és kapcsoljuk ki, majd ne használjuk, amíg meg nem javítottuk! Ha csak kikapcsoljuk, az nem elég, mert a végálllás-kapcsoló áram alatt tartja a motort egészen addig, amíg a kar vissza nem ér a kiindulási helyzetébe!

A javítás menete:

Szerszámok, alkatrészek

Első lépésként csapjuk fel, és vegyük le a hátsó ablaktörlő kart. Ehhez a kar végén lévő, a csavart takaró műanyag kupakot kell kipiszkálni a helyéről. A csavar levétele után a kart egyszerűen lehúzhatjuk a tengelyről, de előfordul, hogy rászorul: ilyenkor próbáljuk óvatosan mozgatni, illetve kézzel feszegetni. Ne nyomjunk be alá csavarhúzót, vagy más szerszámot, mert megsérthetjük, elrepeszthetjük a hátsó ablak üvegét!
Miután a kart leemeltük, nyissuk fel a csomagtérajtót, és szereljük le róla a kárpitot (részletes leírása itt: Csomagtérajtó, csomagtér-perem kárpit leszerelése). Láthatóvá válik a hátsó ablaktörlő motorja, egybeépítve a szerkezettel. Húzzuk le róla az elektromos csatlakozót, és az ablakmosó gumicsövét. Vigyázzunk, a csőből a benne maradt folyadék kispriccelhet, ezért ne nézzük közelről, mert a szemünkbe kerülhet, illetve készítsünk a kezünk ügyébe valamilyen törlőeszközt, hogy a csomagtérből is fel tudjuk itatni az esetlegesen oda fröccsenő folyadékot.
Ezután oldjuk a három rögzítőcsavart imbuszkulccsal. Tipp: a csavarok kiesését pici gumigyűrűk akadályozzák meg, amelyek a menetükre vannak ráhúzva. Figyeljünk arra, hogy ne tekerjük ki jobban a csavarokat, mint amennyire feltétlenül szükséges, mert a gyűrűk a menet végéhez érve leesnek, és a méretük miatt nem biztos, hogy megtaláljuk őket! A csavarokat a rajtuk lévő gumibaknál kipattinthatjuk a foglalatukból, ha a szerelés további lépéseinél esetleg zavarnának. Fogjuk meg a motort, és húzzuk ki a törlő tengelyét a hátsó szélvédőn lévő lyukból.

A motor és a szerkezet, kiszerelve

Ellenőrizzük az üvegben maradt, a tengelyt körülfogó gumitömítést, és szükség esetén cseréljük ki (az eredeti gyári tömítés kb. 1600 Ft). A tömítés cseréjénél gondosan járjunk el, a guminak egyenletesen kell felfeküdnie az üveg mindkét oldalán, különben vizet ereszthet az ablaktörlő szerkezetére, illetve a csomagtérajtóba.
Vegyük le a szerkezet házának hátlapját a négy apró csavar eltávolításával. Tisztítsuk meg a zsírtól a tömítéssel együtt, és tegyük félre őket.

Szerkezet-hátlap, tömítés

Láthatóvá válik a szerkezet. A motor tengelye a nagy sárga (műanyag, ezért elég könnyen „ledarálódhat”, a fogai lekophatnak, ha megszorul a lapát tengelye) fogaskereket hajtja, amelybe a törlőtengely mechanikájának áttétele van beakasztva. Ez biztosítja a kar oda-vissza mozgását.

Szerkezet

Figyeljük meg a két fém fél-fogaskerék helyzetét a tengely végén, illetve ahhoz kapcsolva: kb. ebben a helyzetben kell majd összeillesztenünk őket a visszaszerelésnél. Ekkor a két keréknek a szélükön kell találkoznia; ebben a pozícióban csak egyféleképpen lehet összeakasztani őket úgy, hogy tovább is gördüljenek egymáson. Ha rosszul akasztjuk össze az első (szélső) fogakat, a két kerék nem fog akadálytalanul elfordulni egymáson, a második fognál már elakad. Ha viszont úgy rakjuk őket össze, hogy nem a két szélén érintkezik a két kerék, hanem pl. az egyik fogsor széle a másik közepébe csatlakozik, akkor lehet, hogy elfordulnak egymáson, de a nagy sárga fogaskerék nem tud teljes kört fordulni, a szerkezet megakad, és a motor leég. Ez így leírva bonyolultnak tűnik, de próbálgatással gyorsan rá lehet jönni, melyik a megfelelő összeakasztási pozíció.
A másik dolog, amire ügyelnünk kell, a kis távtartó gyűrű azon a tengelyen, ahol a tengely mehanikája a sárga fogaskerékhez csatlakozik (ld. előbbi kép, a nagy zsírcsomó mellett balra, fekete karika). A gyűrűt húzzuk le a tengelyről, és tegyük biztonságos helyre, el ne vesszen.
Ezután következhet a dolog érdemi része: ki kell húznunk a tengelyt a hosszú fekete műanyag csőből, amiben forog oda-vissza. Illetve forogna, mert a szerkezet megszorulásáért (és végső esetben a motor leégéséért) pont ez a műanyag cső a felelős, amely a bejutó nedvesség hatására korrodálódó tengely anyagával mintegy összerohadva, megnehezíti, majd végül megakadályozza a tengely elfordulását. Ha a tengely és a cső teljesen összerohad, akkor a motor a tengelyen keresztül a csövet is csavargatni kezdi: ezt onnan lehet észrevenni, hogy az ablakmosó fúvókája is a karral együtt mozog jobbra-balra.
A tengely kiszereléséhez pattintsuk le a végéről (ahol a kar volt) a rögzítő zégergyűrűt - vigyázzunk, nehogy elpattanjon, és eltűnjön - és vegyük le az alátétet, majd húzzuk le az ablakmosó fúvókáját (az egész műanyag henger lecsúszik a csőről). Ezután elvileg a tengely egyszerűen kitolható a végén lévő fogaskerekekkel együtt a csőből, de, mivel a tengely be van rohadva, vélhetően meg sem fog moccanni. Kalapáccsal kiüthetjük addig, amíg a tengely vége el nem tűnik a csőben (ehhez a művelethez csavarjunk egy anyát a tengely végére, nehogy leüssük róla a menetet, illetve használjunk egy darab fát alátétnek), de ha utána sem tudjuk a fogaskerekeknél megfogva kihúzni, akkor már csak egy jó adag WD-40 segíthet. Ezt a tengely és a cső közé kell fújnunk, majd hagyjuk, hogy meglazítsa a tengelyt. A WD-40-es kezelést természetesen már akkor is megkezdhetjük, mielőtt a csőből kiálló részt elkezdjük kalapálni.
Tipp: a tengely végén lévő fogaskerekeket összeforgatva, és azokra egy rongyot csavarva, teli marokkal tekerhetjük a tengelyt a csőben, így lassan, fokozatosan ki kell jönnie, folyamatos WD-40-ezés mellett. Izomláz garantált.

Az alábbi képen láthatjuk a kiszerelt tengelyt, és a sárga fogaskereket, ami a tengely kihúzása után szintén leemelhető a helyéről. A tengelyen jól látható a rárohadt műanyag réteg (fekete rész).

Tengely, nagy fogaskerék

A sárga fogaskeréken lévő fémtárcsa a végállás-kapcsoló, amely mindaddig feszültséggel látja el a motort az ablaktörlő kormánykapcsolóval történő leállítása után is, amíg az vissza nem tér a kiindulási pozícióba (persze csak akkor, ha nem vesszük le közben a gyújtást is, mert akkor a kar ott áll meg, ahol éppen van, mivel akkor a végállás-kapcsoló sem kap áramot). A tárcsa a szerkezet házába épített érintkezőket kapcsolja össze, illetve bontja szét az előző képen jól látható kivágott résznél:

Végállás-kapcsoló

Íme a kiszerelt alkatrészek, megtisztítva a zsírtól, illetve a tengely, miután lecsiszoltuk róla a műanyag és rozsda réteget:

Alkatrészek A tengely, lecsiszolva

Összeszerelés előtt alaposan zsírozzuk be a tengelyt és a fogaskerekeket, valamint nagyon fontos, hogy a szerkezetház hátlapjának belső felét is vastagon bekenjük zsírral, mivel a fentiekben már említett távtartó gyűrű ehhez működés közben hozzáér.
Ha ezzel megvagyunk, tegyük vissza a nagy sárga fogaskereket a helyére, ügyelve, hogy a fogazat jól illeszkedjen a motor tengelyének fogazatához. A kerék állása (azaz, hogy hol csatlakozik hozzá a kar tengelyének szerkezete) gyakorlatilag mindegy. Ezután a fentebb már részletezett módon akasszuk össze a tengelyen lévő két fogaskeret, ellenőrizzük, hogy a széleken kapcsolódnak-e egymásba, illetve teljesen elfordulnak-e egymáson. Ügyelve, hogy ezt a helyes kapcsolódást ne bontsuk meg, ne csúsztassuk el, nyomjuk be a tengelyt a helyére (már simán be kell csúsznia; ha nem, akkor nem tisztítottuk meg rendesen), a műanyag csőbe, és akasszuk be a mechanikát a sárga fogaskerékbe (közben továbbra is ügyeljünk arra, hogy a tengely fogaskerekei ne csússzanak szét!). Ezután húzzuk vissza az ablakmosó fúvókát a csőre: a henger úgy van kiképezve, hogy ezt csak egyféle állásban lehet megtenni. A zégergyűrű vájatának ezután is láthatónak kell lennie a tengelyen (ha mégsem, akkor a tengely elakadt a csőben, vagy az ablakmosó fúvóka hengerét nem nyomtuk a helyére teljesen): tegyük fel az alátétet, és pattintsuk a helyére a gyűrűt. Ha minden rendben, akkor tegyük vissza a fekete távtartó gyűrűt a szerkezetre, és csavarozzuk vissza a szerkezet házának hátlapját. Ezzel a motor-szerkezet készen van.

A visszaszereléshez nyomjuk át a tengelyt az üvegben lévő tömítésen, és rögzítsük a szerkezetet az imbuszcsavarokkal. Igyekezzünk úgy beállítani, hogy a gumitömítésben a tengelyt körülvevő műanyag cső (illetve rajta az ablakmosó fúvóka hengere) nagyjából középen legyen, ne alakulhasson ki közte és a tömítés pereme között rés (a cső az ablaktörlő működése közben mozog, illetve az üvegen fekvő kar rugója is elnyomja a középállásból). Miután rögzítettük a szerkezetet, dugjuk rá az elektromos csatlakozót és az ablakmosó csövét. Ez utóbbinál járjunk el gondosan, nehogy később lecsússzon. Adjuk rá a gyújtást, és kapcsoljuk be az ablaktörlőt. Ha mindent jól csináltunk, a motor elindul, és a végállásban állítja meg a tengelyt. Ezért volt mindegy az összeszerelésnél, hogy hogy áll a sárga fogaskerék a tengely fogaskerekeihez képest: csak a tengelyen lévő kerekek egymáshoz képest felvett pozíciója fontos. Járassuk a motort néhány cikluson keresztül, és ellenőrizzük azt is, hogy az ablakmosó bekapcsolásánál elindul-e a törlőmotor. Ha minden rendben, kapcsoljuk ki az ablaktörlőt (ekkor ugye a tengely a végállás-pozícióba kerül), majd vegyük le a gyújtást. Szereljük vissza a csomagtérajtó kárpitját, majd helyezzük fel végállásban az ablaktörlő karját a tengelyre, és rögzítsük az anyával. Utolsó lépésként tegyük vissza a kar végére a csavar takaró kupakját.


© 2006 Gáll István (Öcsy)