Jelenleg 0 online 5564 tagból és 4 látogató olvassa az oldalt.
» Marea 1.6 automataváltós átalakítása mechanik...

2006. augusztus 18. | Beküldte: Lönci


Ezt az átalakítást is mint általában, a költségkímélés „szülte”. Sajnos az automataváltós példányok /is/ elérték azt a km-futást, amikor kezdenek előjönni a váltóproblémák, de ez esetben a várható költségek az autó értékét tekintve, aránytalanul nagyok. Ha nincs szükség óhatatlanul az automatára, /pl. rokkantság/ akkor lehetséges alternatívák közül, ez a legköltségkímélőbb beavatkozás, amire még garanciát is lehet vállalni. A képeken jól látszik, hogy maga az átalakítás nem a csináld magad mozgalom nevében fogant, nem elsősorban az otthoni barkácsolásokat hivatott segíteni, csak egy lehetséges alternatívát vázol fel, mint lehetőséget, ha már minden kötél szakad.

Jelen esetben tulajdonosunknak /is/ meglehetősen horrorisztikus árajánlatokat adtak az eredeti váltó megjavítására, és a garancia is elég sarkalatosnak tűnt. Nézzük tehát a műtétet képekben, beszéljenek ezek helyettünk.

Szemléltetni próbáljuk a két verzió közti különbségeket, ill. a „hozzávalókat”, ha netán valaki otthon szeretne nekiállni, ne érje meglepetésként, ha esetleg egy - egy apróság hiányzik az eladásra kínált „szett”-ből.

Megérkezés, itt még automata váltós Megérkezés, itt még automata váltós (motortér) Automataváltós beltér (1)
Automataváltós beltér (2)
Ez a látvány tárul azok elé, akik automataváltós Mareát vezetnek, de ennek rövidesen vége.

Sajnos legalább ennyire szét kell szedni Kiépített automataváltós egység
Az átalakításhoz gyakorlatilag ki kell venni a motor-váltó egységet.

Automataváltó nélkül
Majd a motorról levenni a váltót és az itt látható lendkereket.

Ez mind kuka
Az átalakítás során egy csomó értékes alkatrész kiépítésre kerül (féltengelyek, önindító, pedálbak, stb.), amik hasznavehetetlenek a mechanikus váltó beszerelésekor.

A beépítésre váró kuplung-lendkerék szett
Miután felkerül a helyére a hagyományos lendkerék, innentől kezdve a folyamat nem több mint egy "egyszerű" motorbeépítés.

A beépítésre váró alkatrészek Nem bíztuk a véletlenre (új tárcsa) Hagyományos lendkerék már a helyén
Mivel használt alkatrészek kerültek beépítésre, így minden darabot szemrevételeztünk és úgy ítéltük meg, hogy elkelne bele egy jobb minőségű kuplungtárcsa.

Különböző csavarhosszúságok
A váltó felszerelésekor szembesültünk azzal, hogy még a csavarhosszok sem egyeznek a mechanikus- ill. az automataváltós szerkezetek esetében.

Mechanikus váltó már a helyén (1) Mechanikus váltó a helyén (2)
Ezeken a képeken már az összeszerelt motor-váltó egység látható, ami csak a beépítésre vár, de előtte még egy "apróbb" műveletet el kellett végezni.

Pedálbakok
Ez az apróbb művelet egy napig tartott. Ugyanis szinte minden ki van alakítva az automataváltósnál is, mint például a kuplungbovden helye ami csak egy gumidugóval van lefedve, ezért érthetetlen számomra, hogy miért csináltak egy tök egyedi pedálbakot amin nincs meg a kuplungpedál merevítőjének a helye. Így nem maradt más megoldás, át kellett tenni a komplett pedálbakot. Mindenképpen meg szerettem volna úszni, hogy ki kelljen venni a műszerfalat, így kénytelen voltam lefúrni a gyári ponthegesztéseket, amivel még pluszban rögzítve van a pedálbak a tartójához. Majd a komplett egységet a kormányoszlop helyén bejátszani a helyére.

A kiépített automataváltós kulissza A kulissza hűlt helye
Miután ezzel megvoltunk az utolsó automataváltóra emlékeztető alkatrészt is el kellett tüntetnünk a kasztniból, nevezetesen a váltókulisszát.

A beépítésre váró kulissza
A mechanikus váltó kulisszabeépítését nem részletezem, a dolog nagyjából adja magát.

Elektromágneses gyújtáskapcsoló-reteszelő (pompom után szabadon)
Ez egy érdekes alkatrész, arra szolgál, hogy csak P állásban lehessen a gyújtáskulcsot kihúzni a kapcsolóból, ez is a "kukában" végezte.

Porvédő lemez
Ez a lemez a motor-váltó közé van beépítve, egy sima porvédő. Azért került fel a képe mert kb. 50 darabot dobtunk ki ezidáig mondván, hogy sohasem keresik. Kénytelen voltam egy bontós kollégától venni, mert szégyenszemre nekünk nem volt.

Bent a helyén a motor a mechanikus váltóval
Mikor ez a kép készült, már láttam a fényt az alagút végén.

Óracsoport kicserélve
De tévedtem. Az egy dolog, hogy az óracsoportot is ki kellett cserélni, de a nyamvadt számítógép nem érzékelte az automataváltó jelenlétét és nem engedte elindítani az autót. Kénytelen voltam cselhez folyamodni és egy külön vezetéken, a számítógépet megkerülve áramot adni az önindító mágnestekercsének.
Meg kell jegyeznem továbbá, hogy az automataváltós ECU-val működik a hagyományos váltó, de fordítva nem, legalább ebben az egyben szerencsénk volt és azt nem kellett cserélni.

Helyén a mechanikus box Helyén a pedálsor A kész beltér A kész motortér
Ezek a képek az utolsó simítások.

Úgy gondolom, hogy egy teljes értékű kéziváltós autót sikerült csinálnunk, remélem örömét leli benne a megbízó/tulajdonos is.

A munkálatok a Lönci Bt. telephelyén készültek, további információ itt.

A képek és a leírás a tulajdonos tudtával és hozzájárulásával készültek.


© 2006 Lönci