Jelenleg 0 online 5564 tagból és 16 látogató olvassa az oldalt.
» Marea történelem

2006. november 20. | Beküldte: Attiska

Az autó formaterve a Centro Stile Fiat berkeiben született, Andreas Zapatinas vetette papírra. 1996. júliusában debütált, egy évvel később, mint a Bravo/Brava páros. Egyszerre két típust volt hivatott felváltani: a Tempra-t, valamint az egy kategóriával nagyobb Croma-t. Megjelenésekor két karosszériaváltozatban lehetett megvásárolni, egy klasszikus négyajtós limuzin, valamint egy kombi változat (Weekend) közül lehetett választani.
Marea Sedan Marea Weekend
A padlólemez a Brav* párosból származik. A motorok egy kivételével úgyszintén. Mivel azonban a Croma utódja is egyben, így magasabbra pozícionálták, néhány ponton eltér az autó a testvérétől. Az első futómű függőleges stabilizátorokat kapott, egy picit igényesebb anyagokból öszzeállított beltér fogad minket, az autó eleje markánsabb a hűtőmaszk, illetve a Bravo HGT-ből ismerős első sárvédők miatt, valamint az alapfelszereltsége is gazdagabb. A Tempra-t tökéletesen leváltotta, a Croma-t viszont már nem annyira, mert a Brav* padlólemez hátul egy kicsit szűkös, a Croma-ban nagyobb volt a hátsó lábtér.
Már a megjelenésekor nagyon sok variációban lehetett megvásárolni. Eleve három felszereltségi szint létezett (erről majd később), valamint négy benzines és három dízelaggregát kerülhetett a motortérbe. Az 1,4 12V, 1,6 16V, 1,8 16V, 2,0 20V és a TD75, TD100 motor már ismerős volt a Brav*-ból, a legnagyobb dízel, az öthengeres TD125 pedig a Lancia Kappa-ból származik. Mindegyik változat ötfokozatú kézi váltóval rendelkezett, de négyfokozatú automata váltóval is kapható volt, de ekkor a motorválaszték kizárólag az 1,6-os benzinesre szűkült.

Karosszéria méretek
Megjegyzés: Az adatok az 1.6 16V motorral és 6Jx15 ET43 méretű keréktárcsákkal szerelt változatokra vonatkoznak. Az egyes típusváltozatok magassága és első/hátsó nyomtávja a felszerelt keréktárcsák méretétől függően (kis mértékben) változik. A magasság terheletlen állapotban (a Weekend-nél a tetősínnel együtt), a csomagtér mérete a VDA szabvány szerint értendő.

MéretekSedan
Weekend
Hossz (mm)43784484
Szélesség (tükrök nélkül, mm)17411741
Magasság (mm)14201500
Tengelytáv (mm)25402540
Nyomtáv elöl (mm)1473,51473,5
Nyomtáv hátul (mm)1444,51444,5
Menetkész tömeg (kg)1140
1200
Megengedett terhelés (vezetővel, kg)590595
Csomagtér (alaphelyzet, l)430
500
Csomagtér (ülések előredöntve, plafonig, l)-
1540


Az autó életében fontos korszakok:

1996-tól 1999.06.-ig
1999.06.-tól 2001.06.-ig
2001.06.-tól 2003.09.-ig


1996-1999.06.
Az autó a következő motorokkal került forgalomba.

Benzinmotorok
1,4 12V – 1369 cm3, célországtól függően 72-80 Le/6000 1/perc, 112 Nm/2500 1/perc (*)
1,6 16V – 1581 cm3, 103 Le/5750 1/perc, 144 Nm/4000 1/perc
1,8 16V – 1747 cm3, 113 Le/5800 1/perc, 154 Nm/4400 1/perc
2,0 20V – 1998 cm3, 147 Le/6100 1/perc, 186 Nm/4500 1/perc (**)

Örvénykamrás dízelmotorok
TD75 – 1910 cm3, 75 Le/4200 1/perc, 147 Nm/2750 1/perc (***)
TD100 – 1910 cm3, 101 Le/4200 1/perc, 200 Nm/2250 1/perc
TD125 – 2387 cm3, 124/4000 1/min, 265 Nm/2000 1/perc (***)
(*) Itthon a 80 Le-s változat volt forgalomban, de 1998-tól már nem hozta be az importőr.
(**) Itthon csak a limuzin volt rendelhető ezzel a motorral, a Weekend az árlistában nem volt feltűntetve, csak egyedi megrendelésre érkezett.
(***) Csak egyedi megrendelésre érkezett, az árlistában nem szerepelt.

Volt egy gyárilag benzin-gáz üzemű változat, a Marea BiPower. Ez egy 1,6-os benzinmotor, ami alkalmas metángázról való üzemeltetésre is. Ezt a motort kizárólag SX változatban lehetett kapni, Olaszországban és Franciaországban forgalamzták. Itthon is néha feltünedezik ez a változat most már, de aki csak a gáz miatt venné, ne tegye, hacsak véletlenül nem a nagyon kevés metángázkutak egyikének a közelében lakik.

Felszereltségek a Magyarországra szánt modellek esetén
(a külföldi példányok ettől eltérhetnek)
Ez csak egy erős kiindulási alap, mert a Marea esetében a kereskedők eleve jól felszerelt példányokat hoztak be, hogy a keresletet fellendítsék.

SX
• központi zár
• hővédő üvegezés
• szervokormány
• állítható deréktámasz a vezető ülésében
• magasságában állítható vezetőülés
• motoros első ablakok (*)
• vezetőoldali légzsák
• fordulatszámmérő
• két darab hátsó fejtámla
• egyben dönthető hátsó ülés
• blokkolásgátló
• belülről állítható fényszórók
• kartámasz elöl-hátul (az első alatt egy kis tárolórekesz van, működő klíma esetén hűtőszekrényként funkcionál)
• térképtartó zseb a váltóbox oldalán
• négy hangszórós MEDIUM (AD185M) kazettás rádió
• négy fokozatban állítható intervallumkapcsoló az ablaktörlőnél
• szövetkárpit
• fekete díszlécek az ajtókon
• Weekend esetén tetősín
• Weekend esetén csomagtérborító
(*) Magyarországon nem volt alapfelszerelés, de a kereskedők eleve ezzel rendelték az autót.

Hozzátartozó motorok:
1,4 12V (*)-1,6 16V-TD75-TD100
(*) Itthon ’98-ig volt kapható.

ELX
(mint az SX, plusz)
• check controll (a fordulatszámmérőben kis autó piktogramm, jelzi a nyitva maradt ajtókat és kiégett hátsó izzólámpákat)
• motoros és fűthető külső tükrök
• ködfényszóró
• motoros ablakok (vezetőoldali teljesen automata, utasoldali csak lefelé automata)
• projektoros fényszóró
• elöl-hátul késleltetett beltéri világítás
• kesztyűtartó világítás
• hat hangszórós, kormányról vezérelhető HIGH (AD185H) kazettás rádió
• osztottan dönthető hátsó ülések
• színrefújt külső tükrök és kilincsek
• plüss kárpit
• zsebek az első ülések hátán

Hozzátartozó motorok:
1,6 16V-1,8 16V(*)-TD100-TD125(**)
(*) Az 1,8 16V itthon csak HLX felszereltségben volt kapható.
(**) A TD125 csak külön megrendelésre volt kapható, árlistában nem szerepelt..

HLX
(mint az ELX, plusz)
• motoros ablakok elöl-hátul
• ablakfelhúzó modul (*)
• bőr kormány
• bőr váltógomb
• színrefújt díszlécek az ajtókon
• fényszórómosó megnövelt kapacitású ablakmosó tartállyal
• cd tár a csomagtartóban (*)
• 15 collos könnyűfém felni

Hozzátartozó motorok:
1,8 16V-2,0 20V (**)-TD125 (***)
(*) Véletlenszerű alapfelszereltség, van olyan autó, amiben mind a kettő benne volt az alapárban, van olyan amelyikben csak az egyik, de láttam olyat is, ahol egyik sem volt benne. Nem sikerült rájönnöm, hogy a Fiat Magyarország mi alapján tette ezt.
(**) Csak négyajtós kivitelben volt kapható itthon, a Weekend az árlistában nem volt feltűntetve.
(***) Az itthoni árlistában nem szerepelt, csak egyedi megrendelésre érkezett.

Az automata változat SX és ELX felszereltséggel volt rendelhető. Tudomásom szerint Magyarországra 15 db (más forrás szerint 25) automata változat érkezett a Távol-Keletről, ugyanis a Fiat Kelet-Európába nem szállított ilyen váltóval rendelkezó autót. Ezek az autók ’97-’98-ban készültek, majd a Távol-Keletről elkerültek hozzánk úgy ’98-’99 környékén.
Az extralista elég sok mindent tartalmazott, többek között metálfényt, automata klímát, motoros tetőablakot, utasoldali légzsákot, gyári riasztóberendezést, teljes bőrkárpitozást, motoros ülésállítást, ülésfűtést, fényszórómosót (a Cold Climate csomag e két utóbbit együtt tartalmazta) ahol nem volt alapban, ott első, valamint hátsó motoros ablakokat, ködfényszórót és fűthető külső tükröket (Visibility csomag), ablakfelhúzó modult, cd-tárat.


1999.06.-2001.06.
1999. nyarán elérkezett az idő, hogy az autón némi változtatásokat eszközöljenek. Ezt nevezzük facelift-nek, a Marea-s szakzsargonban pedig a „nagy facelift”-nek. Az autón közel 1500 dolgot változtattak meg a korábbi évek tapasztalatai alapján, megérkeztek az Euro2-es benzinmotorok, valamint az örvénykamrás dízeleket felváltotta a common-rail rendszerű dízel. Az alapfelszereltség is módosult néhány helyen, valamint az extralista is bővült.

Főbb változtatások

• Az 1,4 12V helyett (ami csak néhány piacon volt ezek után kapható) bekerült a Brav*-ból és Punto-ból már ismert 1,2 16V motor.
• Az 1,6 16V motor új, műanyagból készült szívócsövet, és módosított kialakítású hengerfejet kapott, valamint a hűtővízkiegyenlítő tartály a hűtő mellől a jobb oldali sárvédő mellé költözött (a korábbi klímás autók tartálya szintén a sárvédő mellett volt).
• A 2,0 20 V motor teljesítménye 147 Le-ről 155 Le-re módosult, köszönhetően a kicsit megemelt sűrítési viszonynak és a módosított vezérlőelektronika programnak
• Az összes benzinmotor Euro2 besorolást kapott.
• A TD75-TD100 változatokat a JTD105 váltotta fel.
• TD125 helyett a JTD130 érkezett.
• Új rádiók érkeztek (AD182M és AD182H2).
• A sárvédőn lévő típusjelzés már nem a lökettérfogatot, hanem a motorteljesítményt közölte.
1,4 12V helyett 80 16V (ez már az 1,2-es motor)
1,6 16V helyett 100 16V
1,8 16V helyett 115 16V
2,0 20V helyett 155 20V
TD75 és TD100 helyett JTD105
TD125 helyett JTD130
• A műszerfal borítása a korábbi kemény műanyagtól eltérően puha lett.
• A műszerfal szellőzőrostélyai megváltoztak.
• A check controll kiégett izzókat jelző kis lámpasorának a sorrendje megváltozott.
• Az utasoldali légzsák súlyérzékelőt kapott a jobboldali ülésben, most már csak akkor nyílik, ha ül valaki az ülésben, ellentétben a korábbi példányokkal.
• Minden autó EBD-t (elektronikus fékerőelosztó) kapott a blokkolásgátló mellé.
• Új dísztárcsák, valamint könnyűfém felnik.
• Az automata váltó kapott három programválasztási lehetőséget (Norm, Sport, Ice).

Új benzinmotorok
80 16V – 1242 cm3, 82 Le/5500 1/perc, 113 Nm/4250 1/perc (*)
155 20V – 1998 cm3, 154 Le/6500 1/perc, 186 Nm/3750 1/perc
(*) Csak olasz és spanyol piacra készült.

Új dízelmotorok
JTD105 – 1910 cm3, 105 Le/4500 1/perc, 200 Nm/1500 1/perc
JTD130 – 2387 cm3. 131 Le/4000 1/perc, 304 Nm/2000 1/perc
Változások a felszereltségben (a magyar piacra szánt autók esetében).

SX

• három fejtámla hátul három automata biztonsági ővvel
• osztottan dönthető hátsó ülések
• motoros ablakok (a vezetőoldali teljesen automata, az utasoldali lefelé automata)
• négy hangszórós MEDIUM (AD182M) kazettás rádió

Hozzátartozó motorok:
80 16V (*)-100 16V-JTD105
(*) Csak olasz és spanyol piacra, itthon nem volt rendelhető.

ELX

• hat hangszórós, kormányról vezérelhez HIGH (AD182H2) kazettás rádió
• a plüsskárpitot felváltotta a kevésbé kopó zsenília kárpit, de felárral kérhető volt újfajta plüss kárpit is

Hozzátartozó motorok:
100 16V-115 16V (*)-155 20V (*)-JTD105-JTD130 (*)
(*) Itthon ezeket a motorokat ELX felszereltséggel nem lehetett kapni.

HLX
• a legtöbb autóba belekerült az ablakfelhúzó modul és a cd tár
• gyári riasztó, de nem mindegyikben

Hozzátartozó motorok:
115 16V-155 20V (*)-JTD105 (**)-JTD130 (***)
(*) Itthon csak a limuzint forgalmazták ezzel a motorral, Weekend továbbra sem volt kapható.
(**) Itthon a JTD105 kizárólag ELX felszereltséggel volt kapható.
(***) Itthon nem forgalmazták.

Az automata változat SX és ELX felszereltséggel volt kapható, nem volt rendelhető itthon.
Ekkor jelent meg az extralistában az oldallégzsák.

Fontos megjegyzés.
A facelift időpontja előtt lehetnek „kevert” autók, amelyek még az első sorozatba tartoznak, de vannak bennük a második sorozatra jellemző jegyek (pl. műanyag szívócső az 1,6-osnál, EBD az autóban). Ezek leginkább a ’99 tavaszán gyártott autókra jellemző, de ’98 nyarától már találkozhatunk ilyen kisérleti példányokkal.


2001.06.-2003.09.
Marea Weekend facelift
Ez az ún. „kis facelift”. Ekkor már lényegében készültek a Stilo gyártására, így szép lassan szűkítették a kínálatot. Felkerült a hűtőmaszkra az új kerek embléma, majd 2001. szeptemberétől teljesen új kör műszeres műszercsoportot kapott a régi félköríves helyett (az automata változat továbbra is a régi műszercsoporttal készült). A kinézete megosztja a véleményt, de egy nagy hátránya mindenképp van: eltűnt a check kontroll, csak egyetlenegy kis lámpa jelzi, hogy ha valamelyik ajtó nyitva van, valamint csak a féklámpaizzó kiégésére figyelmeztet, viszont az SX-ben is megtalálható már (az automata SX viszont megkapta a régi teljes check controll-t). Megint új rádiók érkeztek, létezik már cd-s fejegység is.
2002. elején a régi, rövidlöketű 1,6-os benzinmotort, felváltja a kissé módosított, hosszúlöketű 1,6-os, amit később a Stilo-ban is megtalálható. Az 80 16V és a 115 16V eltűnt a kínálatból, a 155 20V pedig 150 lóerős lett 155 helyett. Ezzel a benzinmotorok az Euro3 előírásait teljesítik. A dízelmotoroknál is változás kövezkezett be, a JTD105 egy picit erősebb lett, JTD110 néven szolgált tovább, a JTD130 pedig nem volt rendelhető.
Ekkor már a felszereltség is nagyon szegényes. Volt 100 16V SX és ELX felszereltséggel (automata kivitelben is), 150 20V HLX–ben (2002. márciusától itthon már nem forgalmazták), és JTD110 SX és ELX felszereltséggel. Ekkor érkezett a híres egyben nyitható szivargyújtó-hamutartó is. A régebbi modelleknél külön volt nyitható a hamutartó a szivargyújtótól, most már csak együtt nyílik az egész (érdekesség: ezt még a teljesen alap Brav*-ba szánták, de aztán oda sem került be, úgy látszik azért párat legyártottak, és most felhasználták). De legalább lehetett kérni az autót nem dohányzó készlettel, ekkor a hamutartók helyén kis tárolórekesz, a szivargyútjó helyett 12V-os konnektor található.
2002. nyarától még jobban szűkül a kínálat, kizárólag 100 16V SX jön be a hazánkba, majd 2003. elején az autó itthoni forgalmazása megszűnik.
Tudomásom szerint az utolsó polgári célra szánt Marea 2003. májusában készült. Utána még egy-két hónapig gyártásban maradt a rendfenntartó erőknek készülő változat. Olaszországban a legeslegutolsó Marea egy Polizia limuzin volt, ami 150 20V motort hordott az orrában. Ezzel a típus gyártása befejeződött Olaszországban.

Új benzinmotorok
100 16V – 1596 cm3, 103 Le/5750 1/perc, 145 Nm/4000 1/perc
150 20V – 1998 cm3, 150 Le/6500 1/perc, 181 Nm/3750 1/perc

Új dízelmotor

JTD 110 – 1910 cm3, 110 Le/4000 1/perc, 200 Nm/1500 1/perc

Megjegyzés a felszereltséghez:
a külföldre szánt példányok néhol elég jelentős eltéréseket mutatnak az itthoniakhoz képest. Például az olasz és a német típusoknál a ködfényszóró feláras volt az ELX-nél, a hideg égövi országokba szánt modelleknél alapáras volt a Cold Climate csomag.


© 2006 Attiska