Jelenleg 0 online 5397 tagból és 2 látogató olvassa az oldalt.
» Az automatikus légkondicionáló diagnosztikája

2007. január 12. | Beküldte: Ocsy

Az automata légkondicionáló rendszer vezérlőegysége képes arra, hogy érzékelje és tárolja a klíma működése közben fellépő hibákat (autodiagnosztika). A rendszer meghibásodás érzékelése esetén is megpróbálja fenntartani a működőképességét.
Kétféle hiba tárolódhat el a vezérlőegységben: az egyik az eseti hiba, amely törlődik a gyújtás levétele után. A másik a tartósan fennálló hiba, amelyet a rendszer akkor tárol el, ha egy bizonyos idő alatt több, mint öt alkalommal fordul elő. Ez csak diagnosztikai berendezéssel törölhető (a diagnosztikai csatlakozó a középkonzol alatt van).
A hibákat kétféle módon lehet kiolvasni a vezérlőegység memóriájából: a fent említett diagnosztikai számítógéppel, vagy a műszerfali külső hőmérséklet kijelző (illetve km-számláló) panelján keresztül.
Ha a rendszer hibát észlel, a kijelzőn az „Error Cli” felirat jelenik meg:
Error Cli
Ha ekkor a külső hőmérséklet kijelzés gombjának megnyomása után a felirat változatlan marad a kijelzőn, akkor a hiba a külső hőmérséklet érzékelő szenzorral van összefüggésben. Ha ehelyett a gomb megnyomására a kijelzőn megjelenik a külső hőmérséklet, akkor a rendszer valamely más eleme hibásodott meg. A hibát azonosító kód a kijelzőn keresztül kiolvasható a vezérlőegység memóriájából az alábbi módszerrel:

– Vegyük le a gyújtást.
– Állítsuk a hőmérsékletszabályozót a maximumra (HI).
– Állítsuk a levegőelosztó kapcsolóját MAX DEF (gyors páramentesítés) állásba.
– Állítsuk a ventilátor sebességszabályozó gombját 0 állásba.
Diagnosztikai állás
– Adjuk rá a gyújtást. A légkondicionáló ekkor azonnal diagnosztikai állapotba kerül, és úgy is marad kb. 10 másodpercig a gyújtás ráadásától számítva. Ennyi időnk van a diagnosztika elindítására, ami a következőképpen történik: még mielőtt a ventilátor (ami a MAX DEF aktiválása miatt a legmagasabb fokozatra van állítva) elindulna (azaz a rendszer automatikusan kilépne a diagnosztikai funkcióból), fordítsuk a ventilátor sebességszabályozó gombját egymás után AUTO-0-AUTO-0 állásba.

Ekkor a diagnosztika megkezdődik, miközben halk zajokat lehet hallani a műszerfal irányából. Amikor a diagnosztika befejeződött, a rendszer az „Error Cli” feliratot, majd az „Error” felirat után, a „Cli” helyén a tárolt hiba kódját jeleníti meg a kijelzőn. Ha több hiba is van, akkor a kódokat a kijelző 3 másodpercenkénti váltással sorolja fel. Ha a végére ért, akkor újabb „Error Cli” felirat, majd a km-számláló jelenik meg.

Ha a kijelzett kód „Error 00”, akkor a diagnosztika semmilyen hibát nem talált.
Error 00
Ha a diagnosztika során 00 helyett más számok jelennek meg az „Error” felirat után, akkor a rendszerben eltárolt hiba van. A kódok jelentése a következő:

12: testzárlat a légkeverő rendszerben lévő hőszenzornál (a kevert – hideg/meleg – levegő hőmérsékletét méri, 0 és +80 Celsius fok között)
14: testzárlat vagy érintkezési hiba a szellőzőrendszerben lévő hőszenzornál
32: testzárlat a külső hőszenzornál (a jobb oldali külső tükörház alján található, a külső hőmérsékletet méri, -30 és +50 Celsius fok között)
34: testzárlat vagy érintkezési hiba a külső hőszenzornál
42: testzárlat az utastéri hőszenzornál (a középkonzolon, a klíma és a belső levegő-keringetés kapcsolója közötti kis rács mögött található, az utastér hőmérsékletét méri +5 és +45 Celsius fok között)
44: testzárlat vagy érintkezési hiba az utastéri hőszenzornál
52: testzárlat a fagyérzékelőnél (a klíma párologtatóján található, az eljegesedést akadályozza meg a kompresszor kikapcsolásával, ha szükséges. -5 és +25 Celsius fok között működik)
54: testzárlat vagy érintkezési hiba a fagyérzékelőnél
65: a légkeverő szabályozójának (egy elektromotorral mozgatott terelőlappal állítja elő a hideg és meleg levegő megfelelő arányú keverékét, a levegőt szükség esetén a fűtőradiátorra tereli) meghibásodása
82: testzárlat a hőmérsékletszabályozó potenciométernél (a középkonzolon lévő hőmérsékletszabályozó tekerőgomb pozícióját érzékeli)
84: testzárlat vagy érintkezési hiba a hőmérsékletszabályozó potenciométernél
92: testzárlat a ventilátor potenciométernél (a középkonzolon lévő ventilátor sebességszabályozó kapcsoló helyzetét érzékeli)
94: testzárlat vagy érintkezési hiba a ventilátor potenciométernél
B2: testzárlat a kevert levegő terelőlapjának potenciométerénél (a terelőlap aktuális helyzetét jelzi vissza a vezérlőegységnek)
B4: testzárlat vagy érintkezési hiba a kevert levegő terelőlapjának potenciométerénél
D5: a belső hőszenzor ventilátorának (amely a szenzorhoz tereli az utastér levegőjét, hogy az ne a műszerfal alatt megrekedő levegő hőmérsékletét mérje) meghibásodása
E2: testzárlat a belső levegő keringetés tápellátásánál (a kívülről beáramló levegőt egy elektromotor által mozgatott lap zárja le. Csak teljesen nyitott, vagy teljesen zárt állása van, a középkonzoli kapcsoló állapotától függően)
E3: rövidzárlat a belső levegő keringetés tápellátásánál

Előfordulhat, hogy a fentiektől eltérő hibakód jelenik meg a kijelzőn. Ezeket a következőképpen értelmezhetjük: az első számjegy a hibás rendszerkomponenst azonosítja, a második számjegy jelentése:
1: érintkezési hiba
2: testzárlat
3: rövidzárlat
4: testzárlat vagy érintkezési hiba (a rendszer nem tudta eldönteni, melyikről van szó)
5: általános meghibásodás.

Megjegyzés: előfordulhat, hogy a légkondicionáló rendszer az akkumulátor lekapcsolásával (áramtalanítással) járó karbantartási munka, majd az akkumulátor visszakötése után hibát jelez. Ekkor a következőket kell tennünk: adjuk rá a gyújtást, és hagyjuk rajta 30 másodpercig. Ekkor a klíma vezérlőegysége visszatölti a rendszer alapbeállításait, „reset-el”. Vegyük le a gyújtást, majd futtassuk le a diagnosztikát. Ha minden rendben, 00-ás hibakódot kell kapnunk.


© 2007 Gáll István (Öcsy)