Jelenleg 3 online 4250 tagból és 8 látogató olvassa az oldalt.
» A rádió csatlakozóinak kiosztása, nem gyári r...

2006. június 15. | Beküldte: Ocsy

Képes információs oldal a gyári fejegységekről: A gyári Bravo/a/Marea rádiók (Grundig AD 182/AD 185)
A gyári rádiók csatlakozóinak jelölése egységesen, lentről-felfelé, ha a rádió hátlapját nézzük: A – B – C. A lenti ábrán a D betű a biztosítékot jelöli (5A vagy 10A terhelhetőség, rádiótípustól függően).
AD 182 H2 csatlakozó kiosztás
A legtöbb funkcióval rendelkező, Grundig AD 182 H2 (High 2) jelzésű gyári rádió csatlakozóinak lábkiosztása az alábbiakban olvasható. A kevesebb funkciót tartalmazó (M Medium, L Low jelölésű) típusoknál a nem támogatott funkciókhoz tartozó lábak (pl. CD-tár vezérlés) értelemszerűen hiányoznak.
AD 182 H2 elölről AD 182 H2 hátulról
A Fiat/Grundig AD 182 H2 rádió

A csatlakozó (táp):

Felső sor:
1 - üres - 5 - 7
Alsó sor:
2 - 4 - 6 - 8

A1: SCV (+) sebességfüggő hangerőszabályozó csatlakozó
A2: elnémítási funkció érintkező mobiltelefon kihangosítóhoz vagy walkie-talkie-hoz
A4: +12 V bekapcsolási feszültségjel (kapcsolt táp az önindítóról)
A5: +12 V bekapcsolási feszültségjel kimenet (max. 0,5 A) (motoros antenna vezérléshez)
A6: műszerfal megvilágítás érintkező (rádió háttérvilágítás)
A7: +12 V ellátófeszültség érintkező (fix táp)
A8: test érintkező


B csatlakozó (hangszórók):

Felső sor:
1 - 3 - 5 - 7
Alsó sor:
2 - 4 - 6 - 8

B1: jobb hátsó hangszóró +
B2: jobb hátsó hangszóró -
B3: jobb első hangszóró +
B4: jobb első hangszóró -
B5: bal első hangszóró +
B6: bal első hangszóró -
B7: bal hátsó hangszóró +
B8: bal hátsó hangszóró -

A gyárilag 4 hangszórót támogató, de csak 2 (illetve 2+2: magashang-sugárzók a műszerfalon, mélyközép-sugárzók az /első/ ajtókban) hangszórval szerelt (M jelzésű) rádióknál ebbe a csatlakozóba gyárilag egy 4>2 csatornás szűkítő van bedugva. Az (utólag beépített) hátulsó hangszórók meghajtásához (a rádió EXP menüjében a hangerő elülső-hátulsó szétosztásához a „Fader”-t aktiválni kell) ezt a szűkítőt ki kell venni a csatlakozóból. Ekkor a rádió erősítőjének teljesítménye 2x15W-ról 4x5W-ra változik. (A H jelzésű rádiók maximális teljesítménye 4x15W.)
Csatorna szűkítő
Hangszórócsatorna-szűkítő

C csatlakozó (külső egységek):

Felső sor:
1 - 4 - üres - 7 - üres - üres - 13 - 16 - 19
Középső sor:
3 - 6 - üres - 9 - 12 - üres - 15 - 18
Alsó sor:
2 - 5 - üres - 8 - üres - üres - üres - 17 - 20

Line kimenet a kiegészítő erősítő (Booster) vagy aktív hangszórók csatlakoztatásához:
C1: bal hátsó hangszóró +
C2: jobb hátsó hangszóró +
C3: testelés (-)
C4: bal első hangszóró +
C5: jobb első hangszóró +
C6: kapcsoló feszültségjel a kiegészítő erősítőhöz (max. 0,3 A)

Kormánykerékre szerelt távirányító:
C8: testelés
C9: távirányító

Telefon bemenet a telefon kihangosító rendszer csatlakoztatására (a beszélgetőpartner a rádió hangszóróin keresztül hallható):
C7: telefon NF
C12: telefon NF testelés

CD lejátszó (CD-tár) csatlakozások:
C13: CD bus vezérlőjel
C15: CD bus testelés
C16: CD lejátszó + 12 V áramellátás
C17: CD lejátszó bekapcsolási feszültségjel
C18: CD NF testelés
C19: CD NF baloldali testelés
C20: CD NF jobboldali testelés


A hangszórók és a rádió tápellátásának kábel-színkódjai

Hangszórók:
rózsaszín/fekete: jobb első magashang-sugárzó („csipogó”) és ajtó-hangszóró +
fekete/lila: jobb első csipogó és ajtó-hangszóró -
piros/sárga: bal első csipogó és ajtó-hangszóró +
fehér/fekete: bal első csipogó és ajtó-hangszóró -
világoskék/sárga: jobb hátsó hangszóró +
világoskék/fehér: jobb hátsó hangszóró -
világoskék/piros: bal hátsó hangszóró +
fehér/piros: bal hátsó hangszóró -

Tápellátás:
narancssárga: táp a gyújtáskapcsolóról
sárga/fekete: rádió kijelző háttérvilágítás
piros: fix táp
fekete: test


Szabvány rádió beépítése

Ha elégedetlenek vagyunk a gyári rádió teljesítményével, kicserélhetjük azt bármilyen DIN szabványú fejegységre, a megfelelő műszerfali beépítőkeret használatával. Többféle keret is létezik: a gyári Fiat keret, illetve utángyártott típusból kettő: a gyári L jelzésű rádió előlapját imitáló, a tolvajokat megtévesztő (vagy éppen a figyelmüket felkeltő?) fedőlappal is ellátható keret (a fedőlapot és a keretet külön kell megvásárolni), illetve az egyszerű, ún. „teli” keret. A gyári keretet Fiat márkaszervizekben, alkatrészboltokban, az utángyártott kereteket autóhifi-kellékanyagok forgalmazásával foglalkozó üzletekben (pl. Q-autoHIFIstudio) lehet beszerezni.
Fiat keret Fedhető keret Teli keret
Gyári Fiat keret, fedhető keret ál-előlappal, „teli” keret
A gyári rádió kiszerelését lehetőség szerint bízzuk Fiat márkaszervízre, vagy kérjük autóhifi-beszerelőműhely segítségét, ahol rendelkezésre áll a megfelelő speciális kiemelővilla. Vékony késsel próbálkozva megsérthetjük a műszerfalat, a rádiót, vagy elgörbíthetjük a rádió rögzítőfüleit, ami után előfordulhat, hogy a rádió kivétele már a kiemelővillával sem válik lehetségessé!
Kiemelővilla 1. Kiemelővilla 2. Kiemelővilla méretezés
Gyári kiemelővilla a rádióhoz, méretezés a házilagos elkészítéshez
A gyári rádió kiszerelése után a szabvány méretű fejegység a beépítőkeret és a műszerfalban lévő ISO táp- és hangszórócsatlakozók segítségével már viszonylag egyszerűen beépíthető. A csatlakozók kiosztását (ld. fent) feltétlenül egyeztessük az új rádió kézikönyvében leírtakkal! Egyes esetekben az önindítóról (kapcsolt táp), illetve a közvetlenül az akkumulátor felől érkező (fix, direkt táp) tápvezeték felcserélése válhat szükségessé, illetve, ha a beépíteni kívánt rádiót csak a gyújtáskapcsoló elfordítása után lehet bekapcsolni, vagy minden kikapcsolásnál elveszíti a memóriájában rögzített beállításokat, a kapcsolt táp helyére (elágaztatás után) is a direkt tápvezetéket kell kötni. Ha nem vagyunk biztosak a bekötés helyes módjával kapcsolatban, inkább kérjük szakember segítségét!
A gyári rádió hátlapjába csavarozott távtartó rúdra az új egység beépítésénél általában nincs szükség (legtöbbször a hossza sem megfelelő), mivel a rádiókkal együtt forgalmazott fém beépítőkeret – amit természetesen használnunk kell a rögzítéshez –, és a műszerfalban kialakított rádió-fészek műanyag bordázata szilárdan a helyén tartják a fejegységet. A rádió kialakításától függően viszont szükségünk lehet egy antennacsatlakozó-átalakítóra, amely elektronikai üzletekben kapható (egyes gyártók mellékelnek ilyet a rádiókhoz is).


A gyári hangszórók cseréje

Az (első) ajtókban lévő gyári hangszórók 13x18 cm (kb. 5”x7”, ovális) méretűek. Ez a méret a piacon meglehetősen ritka, és az ilyen méretjelölésű hangszórók sem passzolnak biztosan az eredetiek helyére (pl. Alpine). Ezért érdemes inkább a gyári helyre pontosan illeszkedő adapter-kerettel normál 13 cm-es (kb. 5”) kerek hangszórókat beépíteni.
Első hangszórókeret
Adapter-keret 13 cm-es kerek hangszórók beépítéséhez
Az ajtókba 16,5 cm-es (kb. 6,5”) kerek hangszóró is beépíthető, ehhez az Opel Astra/Omega/Vectra típusokhoz kínált hangszórókeret használható, némi házilagos átalakítással (erről részletesebben itt: Hertz ESK 165 komponens szett beépítése). A hangszóró beépítési mélysége ekkor max. kb. 65 mm lehet. Mindkét típusú keret kapható autohifi-szaküzletekben. Magyarországon kevésbé elterjedt, de külföldről beszerezhető a kifejezetten Bravo/a/Marea-hoz tervezett 16,5 cm-es keret is:
16,5 cm-es keret
16,5 cm-es beépítőkeret
A műszerfal tetején lévő magashang-sugárzók („csipogók”) cseréjéhez a felettük lévő rácsot kell óvatosan kipattintani. Ha komponens szettet építünk be a gyári szett helyére, a komponens szetthez adott hangváltót is be kell szerelnünk.
Hátul, a kalaptartó két oldalán gyárilag előkészített felfogatási pontok találhatók, szintén 13 cm-es kerek hangszórók elhelyezéséhez, de ide is lehet kiemelő-keretet kapni. Egyes modelleken a rádiótól idáig a kábelezés is ki van építve gyárilag (ha vannak, a kábeleket az oldalkárpitokat félrehajtva találhatjuk meg, kb. a hangszórók felfogatási pontjai alatt), a hangszórókat ilyenkor csak fel kell csavarozni a helyükre, és csatlakoztatni a gyári kábelekhez. Ha a fent említett csatornaszűkítőt (ha van) is eltávolítottuk a rádió hátoldaláról, akkor a hangszórók már működnek is.
Hátsó hangszórókeret
Kiemelő-keret a hátsó 13 cm-es kerek hangszórók beépítéséhez
Mind az első, mind a hátsó hangszóró-kábelek végén a gyári hangszórókkal kompatibilis, sárga színű csatlakozók találhatók. Ez a sárga műanyag burkolat egyszerűen lepattintható a szabványos csúszóérintkezőkről, amelyeket a legtöbb standard hangszóróra minden további átalakítás nélkül csatlakoztatni lehet.


© 2006 Gáll István (Öcsy)