Jelenleg 0 online 5564 tagból és 4 látogató olvassa az oldalt.
» AblakemelÅ‘ kapcsoló megvilágításának javítÃ...

2007. november 24. | Beküldte: Pintér Gábor

Ha hol világít, hol pedig nem, vagy egyáltalán nem világít valamelyik ablakemelő kapcsolód, akkor nagy valószínűséggel jó leírást nyitottál meg.

Először is a tévhittel ellentétben nem izzó, hanem LED, méghozzá egy SMD LED csihol szép ződ világosságot az ablakemelő kapcsolókba, tehát szinte biztos, hogy nem égett ki, bár a LED-ek a szintén tévhittel ellentétben nem örökösek, de az autó élettartamát átlag esetben kiszolgálják.
Tehát nem izzót kell cserélni, de még csak nem is LED-et.

A hiba oka egész máshol van. Még az SMD LED-nél is kisebb ellenállás kezd el ilyenkor sztrájkolni, no nem azért mert ilyen kedve van, hanem mert a forrasztása "elengedi", azért le nem esik a nyákról, de egy felmelegített forrasztópákával kicsit megmelegítve az ellenállás a legtöbb esetben nagyon könnyen lejön, az összes forrasztási ponthoz képest itt a legkevesebb az ón.

A megoldás az ellenállás újraforrasztása.

Az ablakemelő kapcsoló panelek kiszerelését nem részletezném, erről Ocsy cartárs az Ajtókárpitok leszerelése c. leírásban részletesen ír.

Az alábbi képeken egy fl utáni ELX ablakemelő kapcsoló panel látható, előről és hátulról:
A kiszerelt ablakemelő kapcsolókat tartalmazó panel A kapcsolók hátulról

A kapcsoló kivételéhez az érintkezős felénél a képen is látható módon nyúljunk be a kapcsoló elülső oldalánál és feszítsük meg egy kicsit a panelt, a kapcsolót pedig ellentétes irányban (csak finoman), ha kipattant, utána már csak ki kell bújtatni a kapcsolót:
A kapcsoló kivétele (1) A kapcsoló kivétele (2) A kapcsoló kivétele (3)

A kiszerelt kapcsolóról ezután szedjük le a piktogramos felső részt, ez alatt található a kapcsoló fénycsiholásért felelős része:
A kivett kapcsoló, itt neveztem el buta robokuttynak (aki látta már a reklámot, talán felfedez némi hasonlóságot) A kapcsoló felső részének eltávolítása (1) A kapcsoló felső részének eltávolítása (2)

A szétszedett kapcsoló:
A szétszedett kapcsoló A kapcsoló lelke

Az alábbi képen bejelöltem az ojjektumot (ellenállást) ami a küldetésünk célja:
Az ojjektum ami miatt kimúltak a fények

Ezt az ellenállást forrasszuk le (könnyen le fog jönni), majd forrasszuk vissza és ne sajnáljuk az ónt!
A kiforrasztott ellenállás

Az ellenállás személyesen:
Az ellenállás személyesen

Visszaforrasztás után, nem olyan szép mint volt, de legalább az anyagban nincs hiány, nem sajnáltam, így már az autó élettartamát biztosan kihúzza:
Az ellenállás újraforrasztva

Az alábbi képen a csatlakozóktól jövő két érintkező forrasztási pontja látható, ahonnan szerencsére nem sajnálták ki az anyagot, így azzal szinte biztos, hogy soha nem lesz gond:
A forrasztási pontokról röviden

Ha kész a kapcsoló, pattintsuk vissza a tetejét, a műveletet ismételjük meg az összes sztrájkoló kapcsolóval, aztán szereljük őket vissza:
A kapcsolók a helyükre várnak Az ablakemelő kapcsolókat tartalmazó panel újra a helyén, a teszt

Végül adjunk rá gyújtást, s lőn világosság:
S, lőn világosság...

Jó fénycsiholást kívánok mindenkinek!