Jelenleg 1 online 5353 tagból és 4 látogató olvassa az oldalt.
» Elektromos tükrök beépítése utólag

2007. március 02. | Beküldte: Pintér Gábor


Az alábbi átalakításnak mindenki csak is saját felelősségére álljon neki, én (vagyis a szerző) nem vállal semmilyen felelősséget a bekötés során, vagy az abból adódó bárminemű kárért. A leírás a saját átépítésem alapján (ami tökéletesen működik) készült, egyfajta iránymutatásnak. Aki felhasználja ennek a tudatában tegye!


Amire szükség van a beépítéshez

1. Ha az autónk elő van vezetékelve: ebben az esetben csak két elektromos tükörre, belül az ajtónál a manuális kezelő gomb helyére való sima takaró háromszögre és az irányításhoz szükséges elektromos kapcsolóra van szükség. Ez utóbbihoz szükség van a keretre is amiben a kapcsoló van. Ez egyszerűen kipattintható és külön cserélhető, mind a Brava/Bravo és Marea változatokon.
A tükör lehet akár tükörházzal és tartóval együtt is, ekkor csak át kell csavarozni, nem kell a belsejét cserélni, az én esetemben ezek utólag színre lettek fényezve, így mindenképp az átépítés jöhetett csak szóba.

2. Az autónk nincs előkábelezve:
Az első pontban leírtakon felül még szükség van a következőkre:
- A kapcsolóra menő kábelköteg, minél nagyobb hosszban, annál jobb, de legalább 0,5m ajánlott;
A kapcsoló a csatlakozóval és a kábelköteg egy részével

- 10m kéteres vezeték (ez kell a kapcsolótól az ajtóátvezetőig és a biztosítéktábláig);

- Az elektromos tükrök ajtóban lévő kábelezése (érintkezőkkel);
Az ajtóban lévő kábelköteg elektromos tükörhöz menő részeItt megjegyzem akár az egész kábelköteg cserélhető az ajtóátvezetővel, ez esetben nem kell szívni a kiöntött ajtóátvezetővel és átrakosgatni a kábeleket. Nekem a csere a bal oldali ajtóban semmiképp nem lett volna kivitelezhető, mert a riasztóhoz tartozó ablakemelő modul már bele volt kötözve a szükséges helyekre, így azt ki kellett volna bontanom és visszarakni az új komplett kötegbe, aminél azért még mindig egyszerűbb volt az átvezető cseréje.
Akinek nincs semmilyen utólagos bekötés az ajtóban, véleményem szerint jobban jár komplett köteg cserével, gyorsabb és egyszerűbb!

- Érintkezők, az ajtóban lévő átvezető csatlakozó kasztni felöli oldalához és a biztosítéktáblához (FIAT szervízben lehet ilyet venni, egy 10-es csomag 1800.- Ft körüli összeg jelenleg, egy csomag elég is);
Gyári érintkezők a biztosítéktáblához és az ajtó átvezetőhöz, az utólagos kábelre

- Ha nem Marea-nk van, vagy nem komplett köteget szereztünk az ajtóban lévő átvezetővel együtt, akkor szükség lesz két darab olyan átvezetőre az ajtóba, amibe az összes helyre lehet csatlakozót dugni, a Brava/Bravo csatlakozó nem ilyen, ahova gyárilag nem tettek vezetéket, pár helyet leszámítva az összes ki van öntve;

- Kapcsolási rajz: a http://brava.wz.cz/manualy.php oldalról letölthető elektrika.part1.rar és elektrika.part2.rar csomagokban lévő elektrika.pdf 209-es oldala;

A fenti alkatrészek (a gyári Fiat érintkezőket leszámítva) a Lönci Bt-től valók, miután minden a helyére került, a beépítés után Löncivel átbeszéltük, hogy konkrétan mi kell egy ilyen átépítéshez. Így ha valaki a leírás alapján nekikezd, és nem akar a különböző alkatrészek után futkosni, egyesével beszerezgetni, akkor Löncinél ezeket komplett megvásárolhatja.



A manuális tükör le- és kiszerelése

A mozgató kar és a belső takaró háromszög eltávolítása, a tükör leszerelése:
A manuális állítógomb A gumi az ajtó első felén amit le kell venni
A mozgató gomb műanyagja levéve A takaró háromszög levéve
A gumi a kar végéről egyszerűen lehúzható, ha nem akar megindulni, akkor finoman vékony csavarhúzóval alá lehet nyúlni. A harmadik képen látható bevagdosott anya pereme tartja a gumi gombot.
Az anyát ez után (csavarhúzót a bevágásokba rakva és ütögetve meg lehet lazítani) le kell csavarni.

A takaró háromszöget csavarhúzóval alányúlva, de akár erősebb körmökkel, kézzel is ki lehet pattintani a felső része alá nyúlva.

A második képen látható, az ajtó első felén lévő gumit le kell venni (kis pöckök és az az egy, nagy műanyag dugó rögzíti az ajtóhoz). A dugó alatt van a tükörtartót tartó egyik csavar.
Ha ezzel megvagyunk a 4. képen látható az eredmény.

A tükörtartót 3 csavar tartja, egyik a nagy gumidugó alatt van, a másik kettő a takaróháromszög mögötti résben.
A dugó alatt és a résben lévő alsó csavart érdemes először kivenni, ekkor még a felső 3. megtartja a tükröt.
A harmadik csavar kihajtásakor fogjuk a tükröt, hogy nehogy leessen, vagy ha így nehézkes akkor kérjünk segítséget.
Megy egyedül is, mindent egymagam csináltam és az mellett fényképeztem és igen nekem is csak két kezem van. :)

Ha kivettük mindegyik csavart, akkor a tükör már könnyen lejön, ki kell igazgatni a mozgató kart a gumiborítással ellátott résen és már lent is van.

A tükör hült helye:
Csavarok kihajtva, tükör levéve

Miután e mód szerint leszereltük a másik tükröt is, kereshetünk egy kényelmes, nyugodt helyet, ahol a manuális tükrökből elektromosat varázsolhatunk.


A manuális tükör kiszerelése a tükörházból:
A még manuális tükör a boncasztalon A tükörházat a tartó háromszöghöz rogzítő 3 csavar
A tartó háromszög levéve, a ház alján a két csavar ami a tükröt rögzíti a házban A tükör hült helye

Az első képen látható a leszerelt tükör, a másodikon a tükörházat a tartó háromszöghöz tartó három csavar.
Ezt a három csavart kihajtva a tartó háromszög leválasztható a házról és a drótok áthúzhatók rajt, csak a szigetelő szivacsot kell előtte kivenni a háromszög belső feléből.
A 3. képen a már leválasztott tükörház látható és magát a manuális tükröt, a tükörházba rögzítő két csavar.

A csavarokat kihajtva a tükör kibillenthető a házból, a 4. képen látható az üres tükörház, az alábbi képen pedig a kiszerelt manuális tükör:
A manuális tükör kiszerelve



Az elektromos tükör beépítése és visszaszerelése

Az alábbi néhány képen látható a beépítésre váró tükör, külön a fűthető tükörlap és a mozgatást végző két motor ill. a két fajta tükör egymás mellett. A két utolsó képet csak érdekességképpen csináltam.
Az utód elektromos tükör (1) Az utód elektromos tükör (2) Külön a fűthető tükörlap és az így látható két motor (csak érdekesség) A két tükör egymás mellett

A donor egy Bravo volt. Mivel a tükrök megegyeznek a külünböző típusokon, így mindegy melyikből tudunk szerezni.
Annyi megjegyzésem van, hogy klímás autónál a jobb oldali tükörházban van a külső hömérséklet érzékelő és annak van még két plusz szála, ezzel kalkulálni kell beépítésnél és kábelezésnél.

Az összeszerelés és visszaszerelés fordítottja az eddig leírtaknak, így ezt nem részletezem, íme pár kép, végül a tükör a helyén.
Az elektromos tükör beszerelve a tükörházba A visszaszerelésre kész, immár elektromos tükör A tükör visszaszerelve, az ajtón



Előkábelezés

Akinek az autóját előkábelezték ezt a lényegi részt kihagyhatja.
Aki nincs ilyen szerencsés helyzetben, az velem együtt bekábelezheti az autót, az ajtón át egészen a kézifékkarig, a kapcsolóig.

Csak érdekességképpen egy kép arról a pár lapról, amin tervezgettem a bekötést:
Előkészületek papíron
A képen látható kapcsolási rajz ráadásul egy másik fajta bekötést ír le, ami alapján nekem pont fordítva működtek a tükrök mint ahogy az a gyári bekötés esetén tapasztalható. A lényeg, hogy aki már ezen leírás alapján esik neki, elég sok utánajárást és szívást elkerülhet.

Csapjunk akkor a vezetékek közé!

Első körben ki kell kapni a középboxot és a kapcsolóhoz tartozó kábelköteg részt be kell húzni, én a légzsákvezérlő felé, előrefele kábeleztem a szőnyeg alatt áthúzva, ide húzkodtam be két oldalról mindent. Ha ez megvan, a box vissza is szerelhető:
A tükörhöz szükséges kapcsoló behúzva a helyére A középbox visszaszerelve a kapcsoló kábele behúzva a légzsákvezérlőig

Eztán jöhet a tényleges kábelezés, a kapcsolóhoz kell húzni +12V-ot és egy földet, valamint a hátsó ablakfűtés reléje által kiadott +12V-ról egy szálat, ez utóbbira egyrészt azért van szükség, mert mindent középre húzunk be és onnan vezetjük kétoldalra, másrészt gyárilag is a hátsó ablakfűtéssel együtt kapcsol a tükörfűtés.

A legegyszerűbb (ekkor nincs szükség két csomag érintkezőre) ha a szivargyújtóra menő két szálról vesszük le a kapcsolóhoz szükséges két szálat.

Én teljesen gyári kábelezést akartam, így kapcsolási rajz szerint a biztosítéktáblára és az ott található földelési pontra kötöttem ezt a két szálat.
Tehát a kapcsolóról lógó kábelkötegtől el kell húznunk három szál vezetéket vagy ebből kettőt a szivargyújtóig. A gyári megvalósításnál maradva én a biztosítéktábláig viszem mindet.

Az alábbi képen kiemelve az a csatlakozó látható, amelynek a 11-es számú foglalatába kell kötnünk azt a vezetéket, melyről a kapcsoló a 12V-ot kapja majd:
A csatlakozó, amelynek a 11-es sz. lába a +12V (ezen a képen már a kábel be van kötve)

A csatlakozóhoz hozzáférni rendesen csak úgy lehet, ha az összes csatlakozó ki van szedve:
Az E jelölésű csatlakozóhoz hozzáférni csak a többi csatlakozó kiszedésével lehet Egy kis rendrakás, tisztogatás után :) Az érintkező/kábel helye (+12V a kapcsolóhoz)

A csatlakozó vezetékek felöli oldalán van egy fekete biztosító, ami a kábeleket tartja egymástól, ezt ki kell pattintani.
A fenti utolsó képen látható helyre kell a behúzott kábelünk egyik szálát (+12V lesz rajt így kötés szempontjából értelemszerűen a pirosat) kötni. Rá kell tenni a gyári Fiat érintkezőt és be kell dugni a helyére, visszarakni a biztosítót.
A kábel másik szálát a nagy csavar alá kell rögzíteni, ez egy földelési pont.
A kábel a helyén A kábel a helyén, a csatlakozó fekete biztosítója visszarakva
A földelési pont (ide kell kötni a másik szálat) Csatlakozók a helyén a +12V-ot adó kábel szintén a helyén

Ha ezzel is megvagyunk, akkor visszadugdoshatunk mindent és ezt a két szálat elhuzhatjuk a kapcsolóig.
Eztán hanyatt vághatjuk magunkat és a biztosítéktábla hátsó felén lévő (rajz szerint H jelölésű) csatlakozó 10-es foglalatában lévő vezetékről kell elvinnünk a hátsó ablakfűtés reléje által vezérelt +12V-ot a középkonzolig:
A H jelölésű csatlakozó, 10-es foglalatában lévő vezeték A csatlakozó kihúzás közben, ezen a képen talán jobban látszik melyikről is van szó A 10-es foglalatban lévő vezeték, erre kell rácsatlakoznunk +1 külön szál a tükörfűtésnek

Miután ezzel is elkészültünk, visszadughatjuk ezt a csatlakozót is, valamint a biztosítéktábla fedelét is visszatehetjük, ha minden jól megy ott már nem kell csinálnunk semmit (hacsak rosszul nem kötünk valamit és kivágja a biztosítékot).

Következő lépés, a tükrökhöz szükséges kábelek behúzása és átvezetése az ajtóba, ehhez fel kell szedni mindkét oldalt a műanyag küszöbborítást:
Küszöbborítás leszedve
Ki kell hajtani a két csavart ami tartja (egyik az ülés mellett, elég szembetűnő, a másik az A oszlop vonalában a taposónál van), majd az elülső felálló felét a lábtér fele, befele kell hajlítani és az egészet előre tolni.

A bal tükörhöz összesen 4 vezetékre van szükség, a tükör kábelezésében 5 szál van ebből az egyik a tükörfűtés földelése, de ezt közösíteni lehet az elektromos ablakemelő földelésével, gyárilag is így van.

A kábel áthúzásához az alábbi képeken látható gumidugón kell először áthúzni a vezetékeket, a gumidugót ki kell venni, az ajtó felöli részét is és a csatlakozóról is le kell fejteni a gumiborítást, hogy be lehessen húzni a négy szálat.
Gumidugó, amin keresztül a kábelek mennek az ajtó és kasztni közti átvezetőhöz Gumidugó kiszedve, láthatóak a kábelek Az átvezető kasztni felöli csatlakozója (gumiborítás levéve)

Mivel a gumidugón nincs kihagyva hely, így utólag kell utat nyitni a saját kábelkötegünknek, ezt én egy fúró segítségével vittem véghez.
A behúzás lépései az alábbi képeken láthatóak:
Az új kábeleknek utat nyitunk :) A kábel áthúzása a gumidugón A kábel áthúzva, kihúzva a kasztnin
Az összes kábel áthúzva a gumidugón és a kasztnin Az átvezetőn áthúzott kábelek, némelyikere a csatlakozók felrakva Az összes kábelen rajt a csatlakozó

Az utolsó két képen kerültek fel a csatlakozók a behúzott vezetékekre, amiket az alább látható módon bedugdostam egymás alá az átvezető csatlakozóba:
Csatlakozók bedugva a helyükre Egy kis igazgatás még A gumiborítás visszahelyezése

A csatlakoztatásnál abból indultam ki, hogy van egy közös szála a tükröket mozgató két motornak, ez lett a legfelső szál, az ez alatti a tükörfűtés +12V-ja, az ez alatti kettő pedig a tükörmozgató két motor két külön szála.

A tükör vezetékeit e szerint csatlakoztattam is tesztelés céljából:
A kasztni felöli csatlakozó kész, a tükör érintkezői próbaképp az újonnan bedugott csatlakozókba dugva Csatlakozó tesztelése

A világoskék/sárga (AG) a motorok közös szála, a barna/fekete (MN) a tükörfűtés +12V, a lila/fehér (ZB) és a fehér/piros (BR) pedig a két motor két külön szála. A tükörfűtés fekete (N) szálát az ajtóban található másik fekete földeléssel lehet közösíteni.

Az utastérben a vezetékeket a szőnyeg alatt húztam el a középkonzol első nyúlványáig, ezek így most készen állnak az összekötözésre, egy próbát meg lehet ejteni, nem árt egy kis sikerélmény az eddigi szenvedések után. ;)

Ez után jöhet a jobb oldali ajtó!

Ennél annyi különbség van, hogy itt a földet is átt kell vezetni, így 4 helyett 5 vezetéket kell behúzni, mivel a kábel amit vettem kéteres, így én 3 ilyet húztam be, tehát 6 szálat, +1 a tartalék. :)
Jobb oldalt szintén átfúrjuk a gumidugót és ezen húzzuk át a kábeleket Kábelek áthúzva Gumidugót visszatesszük a helyére
A vezetékek az átvezetőn áthúzva Az érintkezők feltéve A csatlakozók bedugva a helyükre

A vezetékeket a középkonzol felé, itt is a szőnyeg alatt, elöl a lábtérben húztam el.

A jobb oldali tükröt/ajtót teljesen készre szerettem volna csinálni. Az ajtó felöli csatlakozóba a tükörtől jövő vezetékeket bele akartam dugdosni, de ekkor ért a meglepetés, hogy csak néhány plusz hely van a többi ki van "öntve". Első képen azok a függőleges műanyagok, a másodikon, szemből látszik, hogy teljesen egybevan, kitörni sem lehet.
Így ezt az átvezetőt is cserélni kellett. A Mareákban az összes helyre lehet vezetéket dugni, így abból lett kibontva két ilyen csatlakozó. A jobb és a bal egyforma, tehát mindegy melyik.
Ami egyébként számomra érthetetlen, hogy a kasztni felölit meg tudták csinálni úgy, hogy az összes helyre lehet csatlakozót dugni, akkor az ajtó felölit miért nem?! :(
A 3. és 4. képen a két átvezető közti különbség látható.
Az ajtó felöli átvezető csatlakozó (nincs elég hely) Az átvezető szemből (itt is ki van öntve a csatlakozók helye) Marea átvezető vs. Brava átvezető (hátulról) Marea átvezető vs. Brava átvezető (szemből)

A fenti probléma miatt, az összes érintkezőt ki kellett piszkálni a csatlakozóból és átteni a Mareából bontottba és azok mellé a szabad helyre dugdostam be a tükör utólagos vezetékeit, a bal oldali tükörhöz hasonló logikával.

A két motor közös szála a világoskék/sárga (AG) a legfelső, ez alá jön a tükörfűtés barna/fekete (MN) szála, ez alatt pedig a két motor külön szála a kapcsolási rajz szerint szürke/piros (HR) (ami nálam fehér/piros) és a kék/piros (LR) jelölésű vezeték.
Egy másik szabad oszlopba tettem az első helyre a tükörfűtés föld (N) jelölésű szálát és a légkondi külső hőmérséklet jeladójához tartozó két szálat, ami az én esetemben két felesleges szál.
A csatlakozók átdugdosva az új átvezetőbe + a tükör vezetékeinek bedugdosása a szabad helyekre A kasztni felöli csatlakozó A kasztni felöli csatlakozó is kész Az új átvezető a helyén a tükör kábelkötege szintúgy

Ez alapján a bal oldali ajtóban is kicserélhetjük az ajtó felöli átvezetőt és átdugdoshatjuk a vezetékeket, végül visszatehetjük az átvezetőket a helyükre és összecsavarhatjuk az ajtó közt a csatlakozókat.

Az első teszthez most már nem kell mást tenni mint az összes vezetéket amit a középkonzolhoz behúzkodtunk össze kell párosítani.



Összekábelezés

Az összekötözésnél az alábbiak szerint kell eljárnunk:

A kapcsolási rajz szerint a kapcsolóhoz az alábbi színkódú vezetékek mennek:
1. világoskék/piros (AR)
2. világoskék/sárga (AG)
3. kék/piros (LR)
4. lila/fehér (ZB)
5. szürke/piros (HR)
6. fehér/piros (BR)
7. fekete (N)
8. világoskék/piros (AR)

A bal oldali tükör vezetékei:
1. világoskék/sárga (AG) - mozgató motorok közös szála
2. lila/fehér (ZB) - 1-es motor külön szála
3. fehér/piros (BR) - 2-es motor külön szála
4. barna/fekete (MN) - tükörfűtés +12V
5. fekete (N) - tükörfűtés földelése (az ajtóban közösíthető másik földeléssel)

A jobb oldali tükör vezetékei:
1. világoskék/sárga (AG) - mozgató motorok közös szála
2. szürke/piros (HR) - 1-es motor külön szála
3. kék/piros (LR) - 2-es motor külön szála
4. barna/fekete (MN) - tükörfűtés +12V
5. fekete (N) - tükörfűtés földelése

Ezeket az alábbiak szerint kell összekötni:
- A kapcsoló 1-es AR és 8-as AR megy a biztosítéktábláról hozott +12V-ra.
- A kapcsolóról a 2-es AG megy a két tükör motorjainak közös szálaira, mindkét tükörnél az 1-es AG-re.
- A 3-as LR megy a jobb oldali tükör 3-as LR szálára.
- A 4-es ZB megy a bal oldali tükör 2-es ZB szálára.
- Az 5-ös HR megy a jobb oldali tükör 2-es HR szálára.
- A 6-os BR megy a bal oldali tükör 3-as BR szálára.
- A kapcsoló 7-es N szála megy a biztosítéktáblától hozzott földelésre és erre megy a jobb oldali tükör 5-ös N szála.
- A tükröktől jövő 4-es MN szálakat a biztosítéktábla hátsó csatlakozójáról elhúzott szálra kell kötni.

Elméletileg ennyi, gyakorlatilag az én kapcsolómhoz tartozó kábelkötegemen (ami egy Marea-ból való) nem volt két világoskék/piros, a 8-as helyett, egy sárga vezeték van.
Szürke/piros szintén nincs a vezetékek közt, ez helyett, szürke/világoszöld van, a többi stimmel.
További eltérés a jobb oldali tükör vezetékeinél: a 2-es szürke/piros helyett fehér/piros van.
Ezek a kis eltérések valószínűleg betudhatók annak, hogy a különböző vezetékek, kapcsoló, tükrök különböző autókból (Bravo/Marea) és valószínűleg különböző évjáratokból (fl előtt és után) vannak.

Az eltéréseket is figyelembe véve, a fenti leírás alapján az összekötés elvégezhető és végezetül letesztelhető.

Összekötözés Összekötözés, leírással Vezetékek összegyűjtve és mégegyszer leszigetelve A középkonzol összerakva, nyomok eltakarítva



A kapcsoló és a csatlakozók összedugdosása

Végezetül nem maradt hátra más mint a csatlakozók összedugdosása és a teszt.

Csatlakoztassuk egymáshoz a tükörből jövő és az ajtón keresztül átmenő kábelek csatlakozóit, dugjuk rá a kapcsolóra az oda menő kábelköteg végén lévő csatlakozót és tegyük a kapcsolót is a helyére.

Adjuk rá a gyújtást, kapcsoljuk el balra az irányváltót és próbáljuk ki az irányító gombokat, majd ugyanezt jobbra kapcsolt irányváltóval és végül középállásban nem szabad semmit sem csinálnia az irányító gombok nyomkodására.

A gombot előrefele nyomva a tükör felső fele előre fele billen, lefele nyomva, hátra fele.
Balra nyomva a bal tükör külső fele előrefele, míg jobbra nyomva hátrafele billen a jobb oldali tükör külső fele balra nyomva hátrafele, míg jobbra nyomva előrefele billen.

Kapcsoljuk be a hátsó ablakmelegítőt és ellenőrizzük le, hogy a tükrök melegednek -e.
Ha igen, akkor megpacskolhatjuk a vállunkat, ügyesek voltunk. Levehetjük a gyújtást, a vezetékeket rögzíthetjük véglegesen, összeszerelhetjük az ajtókat, felpattinthatjuk az elektromos tükrökhöz tartozó belső takaró háromszögeket és visszatehetjük a középkonzol első nyúlványait.

Bal oldali küszöb a helyén Jobb oldali küszöb a helyén, mintha misem történt volna A manuális háromszög helyére felkerült az elektromos tükörhöz való és benne szépen rögzítve a csatlakozó
Kész az ajtó, tükör Kapcsoló is a helyén - KÉSZ, VÉGE



Köszönet

Köszönettel tartozom Bovoar-nak, aki előttem már a Marea-jába épített elektromos tükröket és instrukciókkal látott el, valamint beszerezte nekem a szükséges gyári Fiat érintkezőket, amit sajnos az itteni márkaszervízben segítőkészség híján nem sikerült.

Valamint még köszönet a Lönci Bt-nek is, hogy minden menet közben felmerülő kis apróságot, egy helyen be tudtam szerezni náluk.



Kapcsolódó, hasznos leírások

Marea kartámaszos középbox beépítése
Elektromos vezetékek színkódjai